Logg inn

Skap fremtiden før den skaper deg,Oslo

Lokal medieinnovasjon – skap fremtiden før den skaper deg!

Hvilken rolle skal det lokale mediehuset ha i en digital verden? Hvordan skal huset opprettholde sin posisjon som "limet i lokalsamfunnet"?  3 og en halv time om rollen til din arbeidsplass i lokalsamfunnet.

Seminaret er rettet mot redaksjoner i (lokale) mediehus som ønsker innsikt i hvordan dagens posisjon kan sikres gjennom innovasjon og videreutvikling av lokalmedienes rolle. Kurset gir innsikt i innovasjonsmetoder og et dykk inn i teknologi- og medietrender som vil påvirke hvilken rolle lokalmediene kan spille for sine lokalsamfunn i fremtiden.

Praktisk

13. februar kl. 1200-15.30, antall plasser: 17, Hos MBL kongens gt. 14 i Oslo. 

Kurset er gratis for medlemmer av Stup og Fri-Stup (medlemmer i NJ eller NJ som er ansatt i en MBL-bedrift eller NJ Frilans). Du må selv sørge for eventuell reise. Er du ikke medlem, send en mail til hb@mediebedriftene.no. 

Kurset gir ingen karantene.

Innhold

Seminaret reiser og belyser aktuelle problemstillinger i en interaktiv og engasjerende form:

  • Hvordan har lokalsamfunnets behov og forventninger til egen lokalavis endret seg?

  • Hva betyr det egentlig å være lokal og relevant i digitale og mobile formater?
  • Hvordan vil en digital utfordrer gå frem for å utkonkurrere lokalavisa?
  • Digitalt mediehus. Hva betyr det egentlig?  
  • Utvikling og design av nye produkter og tjenester – hvordan kan en
    enkel og disiplinert innovasjonsprosess gi en kortere vei til markedet 
    og samtidig innebære lavere risiko?
  • Hva er fundamentene for å lykkes med innovasjon over tid?

Målet med seminaret er å få innsikt i hvordan lokalt
redaksjonelt arbeid kan videreutvikles i takt med  teknologi og endrede 
brukervaner, og ikke minst gi en god dose inspirasjon til å komme i 
gang med målrettet innovasjonsarbeid i redaksjonen.

Kursledere
Seminaret holdes av to erfarne og inspirerende foredragsholdere:

Morten Holst, tidligere forretningsutvikler i TV2, VG.no og Vizrt og ekspert på digital medieutvikling og forretningsutvikling.

Sjur Dagestad, Innovasjonsrådgiver Innoco, Professor II i Innovasjon  ved NTNU og en av Norges mest populære foredragsholdere. Sjur har tidligere erfaring som FOU sjef i en rekke større norske industriselskaper. Han er medforfatter av boken
"Vekstbedriften", utgitt på Universitetsforlaget og er for tiden engasjert som pådriver  i Norges største crowdwriting prosjekt hvor et nettverk av 150 mennesker sammen skriver "den ultimate innovasjonsboka".

Deltakerliste

Høiby, Kjetil (Gudbrandsdølen Dagningen)
Bryne, Lars (Laagendalsposten)
Sortland, Kjersti (Budstikka)
Johansen, Dag Otter (Budstikka)
Kristensen, Jørgen Dahl (Budstikka)
Aarli-Grøndalen, Roger (Eidsvoll Ullensaker Blad)
Larsen, Jon Martin (Akershus Amtstidende)
Malekmohammadi, Leila (Frilanser)
Myklebust, odd (Drammens Tidende)