Logg inn

Skap fremtiden før den skaper deg,Bodø

Lokal medieinnovasjon – skap fremtiden før den skaper deg!

Hvilken rolle skal det lokale mediehuset ha i en digital verden? Hvordan skal huset opprettholde sin posisjon som "limet i lokalsamfunnet"?  3 og en halv time om rollen til din arbeidsplass i lokalsamfunnet.

Seminaret er rettet mot redaksjoner i (lokale) mediehus som ønsker innsikt i hvordan dagens posisjon kan sikres gjennom innovasjon og videreutvikling av lokalmedienes rolle. 

Kurset gir innsikt i innovasjonsmetoder og et dykk inn i teknologi- og medietrender som vil påvirke hvilken rolle lokalmediene kan spille for sine lokalsamfunn i fremtiden.

Praktisk

I Bodø arrangeres kurset i samarbeid med Nord-Norsk Redaktørforening/Nordnorsk medieforening som har møte i Bodø. Kurset varer fra 1315 til 1600 i AN`s lokaler i Bodø. Deltagere på møte i redaktørforening/medieforening kan melde seg på der. Men kurset er også åpent for andre. Meld deg på nå, her vil vi ta ut etter hvert så sørg for å være tidlig ute med påmeldingen. 

Kurset er gratis for medlemmer av Stup og Fri-Stup (medlemmer i NJ eller NJ som er ansatt i en MBL-bedrift eller NJ Frilans). Du må selv sørge for eventuell reise. Er du ikke medlem, send en mail til hb@mediebedriftene.no. 

Deltagelse gir ingen karantene.

Innhold

Seminaret reiser og belyser aktuelle problemstillinger i en interaktiv og engasjerende form:

  • Hvordan har lokalsamfunnets behov og forventninger til egen lokalavis endret seg?
  • Hva betyr det egentlig å være lokal og relevant i digitale og mobile formater?
  • Hvordan vil en digital utfordrer gå frem for å utkonkurrere lokalavisa?
  • Digitalt mediehus.Hva betyr det egentlig?
  • Utvikling og design av nye produkter og tjenester – hvordan kan en enkel og disiplinert innovasjonsprosess gi en kortere vei til markedet og samtidig innebære lavere risiko?
  • Hva er fundamentene for å lykkes med innovasjon over tid?

Målet med seminaret er å få innsikt i hvordan lokalt, redaksjonelt arbeid kan videreutvikles i takt med  teknologi og endrede brukervaner, og ikke minst gi en god dose inspirasjon til å komme i gang med målrettet innovasjonsarbeid i redaksjonen.

Kursledere

Seminaret holdes av to erfarne og inspirerende foredragsholdere:

  • Morten Holst, tidligere forretningsutvikler i TV2, VG.no og Vizrt og ekspert på digital medieutvikling og forretningsutvikling.
  • Sjur Dagestad, Innovasjonsrådgiver Innoco, Professor II i Innovasjon  ved NTNU og en av Norges mest populære foredragsholdere. Sjur har tidligere erfaring som FOU sjef i en rekke større norske industriselskaper. Han er medforfatter av boken "Vekstbedriften", utgitt på Universitetsforlaget og er for tiden engasjert som pådriver  i Norges største crowdwriting prosjekt hvor et nettverk av 150 mennesker sammen skriver "den ultimate innovasjonsboka".


Deltakerliste

Holand, Astrid Marie (Frilanser)
Orvin, Inger Ellen Eftevand (Frilanser)