Logg inn

Digitale longreads og "Power of Narrative"

Studietur til København og Boston - Digitale longreads og "Power of Narrative"

Tidspunkt: 21. mars til 26. mars 2018

Kursleder: Asgeir Olden (IJ)

Antall deltaker: 10

Målgruppe:
Er du interessert i langsaker og god fortellekunst? Da er dette kurset for deg. Først en dag om digitale longreads i København med Danmarks mest prisbelønte digitalredaktør, Stinne Andreasen, og deretter tre dager på den største konferansen for fortellende journalistikk i verden – «The Power of Narrative» på Boston University.

Bli med Stup til "Power of Narrative"-konferansen i Boston som er verdens største treffsted for fortellende journalister. Det arrangeres nå av Boston University (tidligere av Harvard). Gjennom key notes og parallelle sesjoner kan man høre noen av de beste fortellerne, få tips og råd i mer kurslignende avdelinger og, ikke minst, møte folk som er opptatt av fortellingens kunst. Konferansen arrangeres 23. til 25. mars.

På denne studieturen kombinerer vi et opphold i København med deltakelse på denne konferansen. Ved å kombinere konferansen med besøk hos aktuelle publikasjoner i Danmark lærer deltakerne både om sjangeren og skrivekunsten som trengs for å beherske den. Målet ar at deltakerne etter kurset kan skrive både langt og
godt.

Søknadsfrist: 5. februar. 
Husk å skrive en god begrunnelse i søknaden hvorfor det er interessant og relevant for deg å være med på denne studieturen.

Beskrivelse av studieturen:
Vi drar til København om morgenen onsdag 21. mars, og spiser lunsj på hotellet.

Deretter holder Stinne Andreasen kurs om hvordan Kristeligt Dagblad lager sine langlessaker. Hun snakker blant annet om dette:

Slik lager du flere, bedre og mer kreative digitale longreads
- Derfor prioriterer Kristeligt Dagblad digitale longreads. Her kom inspirasjonen fra, slik startet vi, slik blir de lest. Skal de være gratis eller betalte? Slik bruker vi målrettet ideutvikling og inspireres av andre.

- Den nære personfortellingen. Historiene som alltid blir mest lest. Eksempler og arbeid med spenningsoppbygging og valget av de riktige digitale elementene. Hvordan gjør man dem flotte digitalt når kildene er anonyme?

- De ti bud for den gode digitale longread. Slik følger vi dem fra idé til ferdig produkt – inkludert spredning på sosiale medier. Eksempler på sjangre vi har eksperimentert med: Nekrolog, reportasje, sang, overblikk, tegneserie, lister, osv. 

Torsdag 22. mars drar vi til Boston.
Konferansen starter fredag. Den er skrudd sammen av noen fellessesjoner, men flest parallelle. På konferansen kan du blant annet høre Lydia Polgreen, sjefredaktør i The Huffington Post, Don Van Natta, redaktør for The Sunday Long Read og flere ganger Pulitzer-prisvinner, Sacha Pfeiffer fra Boston Globe, også hun Pulitzer-prisvinner, Emily Steel fra The New York Times og Albert Samaha fra BuzzFeed News som skal snakke om hvordan du kan få folk til å lese videre når de allerede vet hva som kommer til å skje. 

Programmet fylles på fortløpende, og du finner garantert flere programposter du har lyst til å være med på enn det du rekker. 

Konferansen avsluttes søndag, og vi drar tilbake til Oslo mandag 26. mars. 

Dersom du har spørsmål ta kontakt med kursansvarlig i Stup, Helene Cowman.  


Studieturen er gratis for personer omfattet av MBL-Stup og FriStup. Stups ansiennitets- og karanteneregler gjelder for studieturen. 

Deltakerliste

Ervik, Kristian (TV2)
Sande, Bård (Adresseavisen)
Ylvisåker, Line Nagell (Frilanser)
Firing Lunde, Anders (Morgenbladet)
Dalseg, Elisabeth (dagbladet.no)
Tjellaug, Ane Bamle (LO Media)
Hvaal, Sidsel (Budstikka)
Linden, Kim (Budstikka)
Kvås, Inger-Lise (Altså)
Wammer, Mari (Egmont Publishing )