Logg inn

PAPIRAVIS I JAPAN 2009: Forlengs inn i fremtiden?

Japanere er kanskje det folk i verden som først tar i bruk ny teknologi. Likevel har de japanske papiravisene klart å holde på sine lesere i mye større grad enn norske aviser.
 
Dette er et av spørsmålene som vi søker å få svar på gjennom denne studieturen til Japan. Vi besøker noen av verdens største aviser, og finner forklaringer på hvorfor disse avisene kun har tapt 2,6 prosent av leserne sine fra 2001-2006, mens norske aviser i samme periode har tapt 10 prosent.
 
Dessuten skal vi søke å finne ut hva japanske medieledere og mediekjennere tenker om framtiden for mediene, og hvilken rolle ny teknologi spiller i avishverdagen.
 
MÅLGRUPPE:
Journalister, mellomledere og redaktører som er opptatt av papiravisenes rolle i et skiftende medielandskap – og som ønsker et innblikk i verdens største mediemarked per innbygger.
 
STUP dekker alle utgiftene i forbindelse med kurset 

Kursledere: Ståle de Lange Kofoed stale@ij.no  og Tord E. Nedrelid  tord@ij.no

Planlagt 14 deltakere. 7 deltakere er allerede tatt ut.

Deltakerliste

Otterdal, Magne
Lågbu, Øivind (Fredriksstad Blad)
Aalborg, Berit Strøyer (Nationen)
Nyman, Hilde (Egmont Publishing )
Sund, John (Adresseavisen)
Jegersen, Knut Erlend (Frilanser)
Orset, Ole Morten (Frilanser)
Moe, Espen (Journalisten)
aarre, einar (Bergens Tidende)
Buggeland, Sven Arne (VG)
Kløvstad, Kari (Frilanser)
Syvertsen, Atle (Aftenposten)
Johanson, Helge (Stavanger Aftenblad)
Øverland, Thore Alnes (Drammens Tidende)
Pedersen, Torry (VG)