Logg inn

Nyutvikling 2020 - tenk nytt, jobb bedre med innovasjon

NB! Dette kurset er kun åpent for tidligere deltakere (og eventuelt noen av deres kolleger) på studieturene "Innovasjon og nyskaping i mediehuset" og "Nyskaping i mediehuset - få det til å fungere", som ble arrangert i henholdsvis 2018 og 2019.

Tidspunkt: 2. og 3. juni 2020
Hvor: Gardermoen (Oslo lufthavn)
Antall deltakere: 40

Mer enn 40 journalister og redaktører har deltatt på STUP og IJs satsing på nyskaping i
henholdsvis 2018 og 2019. Deltakerne har allerede vært gjennom en omfattende metodisk innlæring for å kunne bidra til idéutvikling og innovasjonsprosesser i eget mediehus. Nå er det på tide å samle alle for å se hva dere har lært, hva dere har oppnådd, hva som har vært de største utfordringene - og å gi dere oppfrisking, motivasjon og verktøy for å kunne fortsette nyutviklingsprosessene.

Kurset går over to dager på Gardermoen, og skal sikre at tidligere og enkelte nye deltakere får designtenking som metode i ryggmargen for nyutviklingsprosjekter i egen bedrift. Gjennom erfaringsdeling og gjenoppfriskning av metoder og teknikker, blir deltakerne bedre rustet til å fortsette prosessene som ble startet. Sammen skal vi gjøre hverandre bedre, og mye av kurset arrangeres som workshop og gruppearbeid.

Vicki Hammarstedt, som alle kjenner fra de tidligere kursene, tar turen til Norge fra UC Berkeley Advanced Media Institute, for å bidra på kurset. Det blir også hentet inn én eller to andre internasjonale kapasiteter. I løpet av samlingen opprettes det også, i samspill med deltakerne, et nettbasert «forum for nyskaping og innovasjon i mediehuset», der man kan utveksle erfaringer og holde kontakt i etterkant.

Denne samlingen er først og fremst for de som allerede har deltatt på ett av de første kursene. Det er 40 tilgjengelige kursplasser, og for å sikre at alle plasser fylles, åpnes det for at du som tidligere deltaker kan nominere en redaksjonell medarbeider/kollega fra egen bedrift, som ikke har deltatt på samlingene, men som har blitt trukket inn i interne prosesser som følge av STUP-kursene. Tanken er at dette vil styrke gjennomføringskraften ved å spre kunnskapen i mediebedriftene. Disse vil eventuelt bli valgt ut etter vanlige STUP-kriterier.

Noen mål for kurset:

  • Lære og gjenoppfriske metodikk for bruk av designtenking i utviklingsprosjekter
  • Bli kjent med hva deltakerne har oppnådd  i sine redaksjoner etter første kurs, og hva som må til for å lykkes
  • Hvordan man driver gjennom prosjekter praktisk i organisasjonen med riktig forankring fra ledelse
  • Bygge et nettverk fra erfaringsdeling med andre deltakere

Passer for:
Tidligere deltakere fra kursene i nyskaping 2018 og 2019. Kursene åpnes også for andre foreslåtte medlemmer av disse redaksjonene, slik at kunnskapen spres ytterligere, dersom det er plass.

Kursledere:
Ståle de Lange Kofoed
 er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han har fullført en ettårig masterenhet i innovasjon og nyskaping ved BI, og underviser i hvordan mediebedrifter kan lykkes med nyskaping og utnyttelse av ny teknologi. Andre spesialområder inkluderer effektiv nettsøking i søkemotorer, sosiale medier, gravejournalistikk og datavisualisering. Ståle har holdt IJ-kurs på fem kontinenter og er erklært basketballfanatiker!

Eivind A. Fjellstad er leder for Institutt for Journalistikk. Han har lang erfaring innenfor ledelse, endringsprosesser og innovasjonstenkning. Eivind har mastergrad fra BI, blant annet med innovasjon og nyskaping som en av årsenhetene. Han kom til IJ fra stillingen som sjefredaktør i Glåmdalen, og arbeidet før det blant annet som journalist og nyhetsredaktør i Smaalenenes Avis i Askim.

Kurset er gratis for personer omfattet av MBL-Stup. Spesielt for dette kurset: Kurset gir ingen karantene i STUP-ordningen for deltakerne. 

Har du spørsmål om kurset, kontakt kursansvarlig i STUP, Janne Nermo.