Logg inn

Brukerskapte medier i USA

For få år siden var brukerskapt innhold og borgerjournalistikk en kuriositet for de fleste norske medier. I dag kjemper en rekke mediehus kampen om brukernes innhold og bidrag. I USA har citizen journalism-bevegelsen vært sterkere enn her.

På STUP- studietur til USA vil du få dypere forståelse for og innsikt i brukernes plass i det nye medielandskapet. En rekke amerikanske medier har de siste tre, fire årene tatt brukerne inn i redaksjonen. Flere medier har etablert nye, og ofte hyperlokale, utgaver basert på brukerdeltakelse. Samtidig ser vi i den siste tiden det som kan bli det første store tilbakeslaget. Flere av de ledende figurene innenfor citizen journalism-bevegelsen har vært nødt til å legge ned sine prosjekter, fordi innholdet ble for dårlig og publikum uteble. Vi er på et punkt i utviklingen hvor vi kan høste av erfaringene - både gode og dårlige.

Studieturen tar sikte på å belyse praktiske journalistfaglige, etiske og juridiske sider ved brukerinvolvering i mediene. Vi ser på de forskjellige erfaringene rundt hvor langt man bør la brukerne slippe til på egenhånd, og hvor mye de bør styres av profesjonelle journalister. Skal brukerne slippes helt fri eller er dette bare en ny og utvidet form for kontakt med kilder? Et underliggende punkt gjennom hele turen er hvordan brukerdeltakelsen påvirker journalistikkens grunnidé: samfunnsoppdraget.

STUP dekker alle utgiftene i forbindelse med kurset

DELTAKERE ER TATT UT

Deltakerliste:
Engesæter, Pål - Bergens Tidende
Hillestad, Helene - NRK Østfold
Hole, Svein-Erik - Klikk.no/H.Mortensen as
Larsen, Ole Jan - NRK
Molstad, Kristjan - Aftenposten
Scheie, Ida - NRK
Steinmoen, Jørn - Laagendalsposten
Sørum-Johansen, Thor - Avisenes Pressebyrå
Vågnes, Stig - Sunnmørsposten
Øverli, Alf Petter - Drammens Tidende

Deltakerliste

Hole, Svein-Erik (Teknisk Ukeblad Media AS)