Logg inn

ONA2014-konferansen i Chicago

De digitale hodene på ONA-konferansen var omgitt av dinosaurer på åpningen på Chicago's Field Museum of Natural History.
De digitale hodene på ONA-konferansen var omgitt av dinosaurer på åpningen på Chicago's Field Museum of Natural History.
  • De digitale hodene på ONA-konferansen var omgitt av dinosaurer på åpningen på Chicago's Field Museum of Natural History.
  • «I sell crack to journalists.» Chartbeats CEO Tony Haile vet akkurat hvor avhengighetsskapende hans analyseverktøy er for alle oss i salen på ONA-konferansen i Chicago. Men selv så han langt dypere enn de høyeste toppene på grafene i foredraget
  • Ingen sak om Chicago uten bilder fra Millennium Park.

Beskriv prosjektet ditt.

Ser man inn i glasskula for norske hjem er tendensen soleklar. Mens laptoppen begynner å samle støv, drar folk i gjennomsnitt opp mobilen minst 150 ganger om dagen. 91 prosent av amerikanere har mobilen sin innen rekkevidde 24 timer i døgnet, og flere har mobiltelefon i verden enn det er toaletter. Og de som har både mobil og toalett? Ja de setter seg godt til rette og multitasker. De største mediehusene i verden har allerede blitt større på mobil enn desktop - vi er på god vei mot det samme. Hva bør det gjøre med vår strategi? Dette var i stor grad utgangspunktet for deltagelsen på ONA-konferansen i Chicago i regi av IJ og NONA. Og er det et tankesett som har festet seg etter turen til "klodens beste og mest oppdaterte konferanser for digitale journalister", så er det at: Selv om vi er i utfordrende tider i mediebransjen, er det viktig å ikke glemme at det er nå vi skal finne opp framtiden. En framtid der alt går raskere enn før. Det tok 38 år før radio nådde 50 millioner brukere, 14 år før TV oppnådde det samme, internett brukte fire år og Facebook mindre enn 9 måneder! Konferansen hadde en rekke sessions samtidig der man kunne velge mellom vanlige forelesninger, debatter eller workshops. Nyttige hjelpemidler i den digitale journalistiske hverdagen, å få saker til å gå viralt, brukermønster og fokuset på mobil var noen av hovedpunktene, men også utfordringene man står overfor i bransjen. Hvordan takler de gamle etablerte mediene som New York Times endringen, og hvordan forholder de som har vokst opp som internettmedier seg til det?

Hva gjør dette relevant for deg?

Jeg jobber som redaksjonssjef digitalt. Det å få nye impulser utenfra, og ikke minst gode tips og triks til hvordan man kan utvikle det redaksjonelle produktet videre var veldig nyttig. Men også det å lære av andres feiltrinn.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Massivt arrangement med tettpakket program fra morgen til kveld. Mange gode forelesere, med Chartbeats sjef Tony Haile som et av høydepunktene. Flere gode paneler hvor deltagere fra Buzzfeed, Vox, Quartz, Facebook, New York Times osv deltok. Et minus, som det ofte er på slike konferanser, at noen av titlene på forelesningene kan være litt misvisende i forhold til innholdet. Fordelen er selvsagt at man raskt kan hoppe til neste rom om man blir skuffet over valget man tok.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Jeg reiste sammen med flere andre nordmenn via IJ og NONA, og dette gå veldig god ekstraverdi for turen. Blant annet fordi kurslederne var veldig flinke til å finne relvente bedrifter og utdanningsinstitusjoner man besøkte også i forkant av oppsatte programmet på konferansen. Og ikke minst fordi man da også var på tur med andre hyggelige nordmenn. Man bør i forkant av ONA-konferansen bruke god tid inne på nettsidene og lese seg opp på programmet, og virkelig sette opp din egen timeplan for oppholdet. Men husk også å sette opp backup-forelesninger, for du finner fort ut på første dag hva slags type sessions du vil bli mest glad i.

Studiested: http://www.netthoder.no/2014/06/ona-konferansen-2014-bli-med-nona-og-ij-til-chicago/