Logg inn

Interactive Art Direction ved Hyper Island

UX: Store deler av faget User Experience gikk ut å utføre research. Her har en av gruppemedlemmet laget en fin illustrasjon av all informasjonen samlet.
UX: Store deler av faget User Experience gikk ut å utføre research. Her har en av gruppemedlemmet laget en fin illustrasjon av all informasjonen samlet.
  • UX: Store deler av faget User Experience gikk ut å utføre research. Her har en av gruppemedlemmet laget en fin illustrasjon av all informasjonen samlet.
  • Teamdeveloplement: Hyper Island tar utgangspunkt i forfatter og forsker Susan Wheelans forskning om gruppepsykologi.
  • Teknologi: I faget teknologi fikk vi ta fra hverandre gammel elektronikk for å bygge ny. Målet var å få kunnskap om hvordan kode og fysisk teknologi går hånd i hånd.
  • Trender innenfor digitale byråer: Under flere forelesninger fikk vi kunnskap og forståelser for teknologiske, kulturelle og sosialantropologiske trender innenfor den kreative bransjen. Her med det svenske digitale byrået
  • Vennskap: På Hyper Island møtte jeg mennesker jeg sent vil glemme.
  • Volvox Labs: Jeg var så heldig at jeg fikk praksisplass i New York hos Volvox Labs. De arbeider med store kunder og har fått mye oppmerksomhet. Her er produsent og administrerende direktør under en fotoshoot for et magasin.
  • Ny teknologi: Jeg har lært og lærer enda om en teknologi jeg aldri hadde hørt om. For et prosjekt måtte jeg produsere filmer for Microsoft om sport og teknologi.
  • Kunst og tech: Kontoret, som også er et verksted, ligger i Brooklyn. Der er det alltid kunst liggende rundt.

Beskriv prosjektet ditt.

Syv måneders diplomstudium i Stockholm ved Hyper Island, pluss fire måneder praksis i New York som en del av studiet. Mitt program het Interactive Art Direction. Målet med kurset er å gi nytt giv til tidligere arbeidserfaring og studier. Programmet består av trender, lederskap, teknologi og teambuilding, som læres gjennom gruppearbeid, forelesninger, oppgaver og litteratur. Som praksisplass arbeidet jeg hos interaktivt studio Volvox Labs, i New York. De lager opplevelsesbasert reklame, branding og kunst. De bruker teknologi til å lage interaktive miljøer for kommersielle kunder som Microsoft, Nike, Samsung, live shows, festivaler og lignende.

Hva gjør dette relevant for deg?

Jeg ønsket å forstå hvordan avis og journalistikk kan ikke bare forbli relevant i en digital verden, men også lede innovasjons feltet.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Det var utrolig bra. Jeg lærte mye om meg selv som en leder og et gruppemedlem. Jeg møtte utrolig mange bra mennesker som kommer til å være mine venner resten av livet. Under delen programmet som het "teknologi" ble jeg veldig inspirert av å jobbe med fysiske produkter, noe som førte meg til å søke på min praksisplass i Volvox Labs.

Det amerikanske arbeidsmiljøet er tøffere enn i Norge, men for min del tror jeg at jeg ble sterkere av erfaringen. Jeg har fått jobbe med utrolig store kunder og fått være med på utvikle ny teknologi. Senere fikk jeg jobb tilbud der, som jeg takket ja til. Nedturen er at jeg gikk ut av avisbransjen, istedenfor å ta med meg kunnskapen tilbake. Planen er at jeg skal komme sterkere tilbake til mediebransjen, etter å ha lært og arbeidet en stund med innovasjon.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Hyper Island er en kjempe bra mulighet til å teste og feile i et trygt miljø. For meg har det vært en øyeåpner for hvor mye jeg fortsatt kan lære om meg selv, og meg selv i sammenheng med andre. Hyper Island åpner for å jobbe med store kunder, som ellers er vanskelig å komme i kontakt med i Norge. Kanskje har jeg blitt påvirket av amerikanere, men jeg har ordtaket "the sky is the limit" er helt sant, om man bare tørr å prøve.

Studiested: http://hyperisland.com