Logg inn

Spanskkurs i Montevideo

Etter å ha lært grammatikken, skulle den brukes i praksis. Her får læreren en innføring i Eurovision Song Contest av en over snittet entusiastisk gruppe med europeiske studenter.
Etter å ha lært grammatikken, skulle den brukes i praksis. Her får læreren en innføring i Eurovision Song Contest av en over snittet entusiastisk gruppe med europeiske studenter.
  • Etter å ha lært grammatikken, skulle den brukes i praksis. Her får læreren en innføring i Eurovision Song Contest av en over snittet entusiastisk gruppe med europeiske studenter.
  • Februar betyr karneval og høyt lydnivå i Montevideo. Sjansen er stor for å møte på trommespillende uruguayanere i store parader, som noen ganger virker å oppstå fra ingenting.
  • Siste skoledag med lærer Sebastián (f.v.), undertegnede, studiekoordinator Andrea og rektor Soledad.
  • Studentene Michael (f.v.), Jan Thomas, Monica, Martin og lærer Sebastián ble en sammensveiset gjeng under studiene.
  • Montevideo ligger langs kysten, og har en strandpromenade perfekt for jogging, sykling eller drikking av den lokale spesialiteten mate.
  • En kjapp busstur unna skolen ligger strendene på rekke og rad.

Beskriv prosjektet ditt.

I februar reiste jeg til Uruguays hovedstad Montevideo for å lære spansk. Fra før hadde jeg noe helt grunnleggende (og for det meste glemte) spanskkunnskaper, etter litt ustrukturert lefling med språket på videregående skole og universitetet. Jeg studerte ved Academia Uruguay hele perioden, og gjennomførte en blanding av gruppetimer og privatundervisning. I tillegg deltok jeg på flere sosiale aktiviteter i regi av skolen, og fikk mange venner som jeg tilbragte kvelder og helger med. Uruguay er et land hvor det også var veldig enkelt å praktisere språket på fritida, ettersom engelsk er mindre utbredt enn i for eksempel Spania.

Hva gjør dette relevant for deg?

Som digital vaktsjef i Dagbladet er nyhetsovervåking en sentral del av jobben. Allerede har jeg fått utbytte av de nye språkkunnskapene med tanke på å plukke opp saker fra nyhetsmedier på spansk. Jeg har også i konkrete tilfeller fått bruk for språkkunnskapene i forbindelse med publisering av breakingnyheter, hvor det ikke har vært andre spansktalende tilstede i redaksjonen. Framover håper jeg å kunne bidra til at flere historier og saker fra spansktalende land blir tilgjengelige for norske lesere.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Jeg er svært fornøyd både med valget av Montevideo og med studiestedet Academia Uruguay. Både studier og kost/losji koster noe mer her enn i andre latinamerikanske land, men det er fullt mulig å gjøre oppholdet på lavbudsjett. Siden dette var mitt første besøk i Latin-Amerika, var det viktig for meg at studiestedet skulle være trygt. Som homofil mann var det viktig for meg med et liberalt og åpent samfunn hvor jeg slapp å «gå inn i skapet». Sånn sett var Montevideo og Uruguay et perfekt valg.

Noen vil nok si at fire uker i Montevideo kan bli litt kjedelig sammenliknet med en metropol som Buenos Aires. For meg var det likevel et pluss å kunne skli inn i en hverdagslig setting for å få mest mulig læring ut av oppholdet. Det var også helt bevisst å velge bort Spania. Siden jeg bare hadde svært begrensede spanskkunnskaper ved ankomst, visste jeg at fristelsen til å «slappe litt av» med å snakke engelsk ville være stor. I Uruguay er denne muligheten mer begrenset i forhold til mange steder i Spania, rett og slett fordi engelskkunnskapene er dårligere. Og så fort de lokale fant ut at jeg var student, var det uansett ikke lenger tale om å snakke noe annet enn spansk med meg.

Academia Uruguay kan også anbefales på det varmeste. Det er et relativt lite og svært uformelt sted, hvor de ansatte har god oversikt og virkelig ønsker at du skal lykkes. Gruppesammensetningene var fleksible. Etter å ha knekt en språkkode i uke to ble jeg flyttet opp en gruppe i løpet av lunsjen, etter en samtale med rektor og lærer. Timene var svært underholdende og lærerike, og allerede i uke to diskuterte vi høylytt dagsaktuelle temaer innen politikk og samfunn - og Melodi Grand Prix. Og diskutere ordentlige temaer gjorde læringen mer relevant og interessant. I løpet av de fire ukene hadde jeg tre forskjellige lærere i gruppetimene og ytterligere to forskjellige i privattimene. Jeg tror det var lurt å bytte lærere. Både fordi jeg dermed måtte lære å forstå forskjellige tonefall og språklige særegenheter, og fordi man som språkstudent har godt av å få inn lærere som ennå ikke vet hvordan de skal «spille deg god».

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Et tips er å ikke gape over for mye. Det er begrenset hvor mye læring hodet makter på et døgn. Jeg startet hardt fra første uke med både gruppe- og privattimer daglig. Etter ei uke kuttet jeg noen privattimer, og merket at jeg lærte mer fordi jeg også fikk mer overskudd. Etter studieperioden på fire uker, hadde jeg lagt inn to ekstra uker i privat regi. Den første uka brukte jeg på å reise alene rundt for å se mer av landet og for å praktisere språket. Den siste uka dro jeg tilbake til Academia Uruguay. Der la jeg inn en siste innspurt med privattimer for å forbedre de områdene hvor jeg merket at jeg kom til kort i «den virkelige verden». Det var i denne siste uka at det virkelig løsnet språkmessig. Jeg anbefaler absolutt Montevideo og Academia Uruguay til mediefolk som vil lære spansk. Samtidig tror jeg det er lurt å legge inn feks 10 privattimer i forkant. Da er det også lettere å få maks utbytte av å være i et spansktalende land hvor engelsk er relativt lite tilstedeværende.

Studiested: https://www.academiauruguay.com/