Logg inn

Bli bedre på unge mediebrukere

Dette er et halvdagskurs som vil gi deg mer kunnskap om unge mediebrukere, og det er ment å gi deg noen flere verktøy i den redaksjonelle verktøykassa. Målet er å hjelpe deg og din redaksjon til å få bedre relasjoner til en generasjon som noen  hevder ”svikter de redigerte mediene” til fordel for sosiale medier. 

Hva er nøkkelen til å komme i kontakt med unge lesere, og å bidra til at de får gode og kritiske medievaner, og hva kan skaffe din redaksjon godt stoff som ikke bare treffer ungdom, med også foreldre og besteforeldre?

Åpent og gratis for medlemmer i Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening i MBL-bedrifter og Frilansjournalistene/NJ. Du får ikke karantene i Stup ved å delta. Førstemann til mølla. Det betyr at vi fyller opp og når det er fult så er det fullt selv om fristen ikke er gått ut. 
Andre kan også søke, men da må de betale et vederlag tilsvarende 1000 kr. Ta kontakt med hb@mediebedriftene.no.

Målgruppe:
Journalister og redaksjonelle ledere.
Kursleder(e):
Arnt Sommerlund, prosjektleder og tidligere redaktør.
Faglig rådgiver: Ståle de Lange Kofoed, IJ

Foredragsholderer:
o Pål Enghaug, anvsarlig redaktør i Moss Avis.
o Ingeborg Volan, spesialrådgier for sosiale medier i NRK
o Anne Jacobsen, analysesjef  i Amedia

Tidsforbruk :
4 timer – kl. 11.30 til 15.30
Sted: Oslo, Bergen og Tromsø.
Og hvis interesse ; Trondheim og Kristiansand.

Dato:
Oslo 16 oktober, er her lagt ut nå til påmelding, Sted er Oslo konferansesenter. Bergen: blir 28. oktober og Tromsø 11. november,
Bergen og Tromsø kommer som egne påmeldinger snart.

Antall deltakere per kurs:
10-15 stk.

Kursinnhold:
• Hva vet vi om unge lesere? Hva kan vi lære av det vi vet, og hvordan kan vi bruke det i det daglige arbeide og til redaksjonell planlegging!?
• Presentasjon og diskusjon av gode eksempler
- Noen suksesshistorier
- Kursdeltakernes erfaringer, presentasjon
- Diskusjon: Hva kan vi lære av andre?
• Hvordan bygge relasjoner til unge lesere
- Digitale medier: Sosiale og redigerte medier som kontaktflate
- Forpliktende møteplasser- 
• Oppsummering – hva lært vi?
- hva tar vi med oss hjem
- mål om å synliggjøre kurset i egen redaksjon

Kort bakgrunn:
Dette Stup-kurset er et tiltak under ”Hvor har du det fra?” – Kampanjen for journalistikken. Målet med denne kampanjen er å bidra til at unge bli gode og kritiske mediebrukere gjennom kunnskap om kildekritikk, journalistisk metode og medieetikk. Bak kampanjen står alle Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforbund, Fagpressen, NRK og TV2.

Deltakerliste

Angelo, Erlend (LO Media)
Ekornholmen, Anne (Hamar Arbeiderblad)
kjærnli , ann kristin (Rana Blad)
Skalleberg, Vivi (Drammens Tidende)
Ekeberg, Liv (Agderposten)
Østerud, Maia (NRK Marienlyst)
Cena, Jean Christine (NRK Marienlyst)