Skap fremtiden før den skaper deg, Bergen (Kurset er utsatt!)
Lokal medieinnovasjon – skap fremtiden før den skaper deg!
Hvilken rolle skal det lokale mediehuset ha i en digital verden? Hvordan skal huset opprettholde sin posisjon som "limet i lokalsamfunnet"? 3 og en halv time om rollen til din arbeidsplass i lokalsamfunnet.
Seminaret er rettet mot redaksjoner i (lokale) mediehus som ønsker innsikt i hvordan dagens posisjon kan sikres gjennom innovasjon og videreutvikling av lokalmedienes rolle. Kurset gir innsikt i innovasjonsmetoder og et dykk inn i teknologi- og medietrender som vil påvirke hvilken rolle lokalmediene kan spille for sine lokalsamfunn i fremtiden.
Praktisk
12. februar kl. 1200-15.30, antall plasser: 17, eksakt sted i Bergen annonseres snart.
Kurset er gratis for medlemmer av Stup og Fri-Stup (medlemmer i NJ eller NJ som er ansatt i en MBL-bedrift eller NJ Frilans). Du må selv sørge for eventuell reise. Er du ikke medlem, send en mail til hb@mediebedriftene.no.
Deltagelse gir ingen karantene.
Innhold
Seminaret reiser og belyser aktuelle problemstillinger i en interaktiv og engasjerende form:
- Hvordan har lokalsamfunnets behov og forventninger til egen lokalavis endret seg?
- Hva betyr det egentlig å være lokal og relevant i digitale og mobile formater?
- Hvordan vil en digital utfordrer gå frem for å utkonkurrere lokalavisa?
- Digitalt mediehus.Hva betyr det egentlig?
- Utvikling og design av nye produkter og tjenester – hvordan kan en enkel og disiplinert innovasjonsprosess gi en kortere vei til markedet og samtidig innebære lavere risiko?
- Hva er fundamentene for å lykkes med innovasjon over tid?
Målet med seminaret er å få innsikt i hvordan lokalt, redaksjonelt arbeid kan videreutvikles i takt med teknologi og endrede brukervaner, og ikke minst gi en god dose inspirasjon til å komme i gang med målrettet innovasjonsarbeid i redaksjonen.
Kursledere
Seminaret holdes av to erfarne og inspirerende foredragsholdere:
- Morten Holst, tidligere forretningsutvikler i TV2, VG.no og Vizrt og ekspert på digital medieutvikling og forretningsutvikling.
- Sjur Dagestad, Innovasjonsrådgiver Innoco, Professor II i Innovasjon ved NTNU og en av Norges mest populære foredragsholdere. Sjur har tidligere erfaring som FOU sjef i en rekke større norske industriselskaper. Han er medforfatter av boken "Vekstbedriften", utgitt på Universitetsforlaget og er for tiden engasjert som pådriver i Norges største crowdwriting prosjekt hvor et nettverk av 150 mennesker sammen skriver "den ultimate innovasjonsboka".