Logg inn

Magasin rett på nett

Hvordan tenker noen av de største uke- måned og fagpressemagasinene i verden rundt bruken av nye medier og internett? Og hva gjør de i praksis?
 
Denne studieturen tar deg til New York. Om vi ikke møter Ugly Betty personlig, blir det garantert besøk i lignende miljø, med høy glamourfaktor. Forvent variasjon, for vi ser også på hvordan fagblader markerer seg på nettet.
 
Stikkord for turen er hvilke typer magasininnhold, og hva slags innhold som egner seg bedre på nettet enn på trykk. Blogger, video, sosiale communities, magasindesign på nett og satsing på spill er noe av det vi kommer til å lære mer om.
 
Dessuten bruker vi én dag på den verdsatte, årlige digitalkonferansen til Magazine Publisher’s Association. Der får vi innblikk i magasinenes ”Best practises” gjennom det siste året på nett. Fjorårets program kan du lese her: http://www.magazine.org/digital/25186.cfm
  
MÅLGRUPPE:
Journalister, mellomledere og redaktører i fag- og ukepresse med interesse for utviklingen av nye medier innenfor magasinsegmentet.
 
 
PROGRAM:
Søndag 1. mars
Kl. 14:05
Avreise Gardermoen med Icelandair. Vi møtes på Norwegian Aquavit Bar fra kl. 13:00
 
Kl. 18:10
Ankomst JFK-flyplassen, New York
 
Innkvartering på Comfort Inn Manhattan
Adresse: 42 West 35 Street, NY 10001
Tlf: 212-947-0200
 
De som ønsker det finner et sted å spise etter ankomst hotellet 
   
Mandag 2. mars
Kl. 08:30
Introduksjon til kurset. Presentasjon av kursdeltakerne
Sted: Mer info kommer om hvor vi møtes
 
Kl.10:00 (referent: Frode Rønning)
Vi møter professor Victor Navasky ved Journalism School ved Columbia University. Navasky har en lang karriere i pressen og magasinindustrien, og er styreformann for anerkjente Columbia Journalism Review (CJR). Les mer om ham her.
 
Tema: Navasky og CJR har fått støtte til et prosjekt der utgangspunktet er at alle magasiner har nettsider, men få vet hva de skal bruke dem til. Han forteller om prosjektet, og framtiden for magasinindustrien Tror nok at Navasky vil at vi deler våre erfaringer også. Still forberedt!
Sted: Columbia Journalism School, 116th Street & Broadway. Rom 802, Tlf: 212-854-5751
 
Kl. 12:00 – 14:00 (Referent: Esben Holm)
Besøk hos mediegiganten Hearst Digital. Besøket starter med lunsj med Chris Johnson, VP Content and Business Development; Beth Ellard, Content Director; Nicole Stagg, Director, Content Strategy; Ashley Parrish, Sr. Web Editor, Marie Claire; og Jen Allen, Sr. Web Editor, Good Housekeeping
 
Tema: Her møter vi toppteamet!De deler og diskuterer sine erfaringer over de siste to årene med oss. Vil gjerne ha dialog, der vi også deler våre erfaringer. Møt forberedt!
Sted: 300 W. 57th St. New York, NY 10019, tlf: 212-649-2000
 
Kl. 14:00 – 14:45
Omvisning i bladet Good Housekeeping sitt eget research- institutt. Med Nicole Stagg
 
14:45 – 15:00
Omvisning i Hearstbygningen. Med sikkerhetsvakt
 
Ettermiddag og middag på egen hånd.
  
Tirsdag 3. mars
Kl. 08:00 – 15:50 (Referenter: 09:00 – 10:50 Jan Speed,
11:05 – 12:25 Mette K. Stene-Johansen, 13:50 – 14:30 Kai Svellingen Flatekvål, 14:30 – 15:50 Tonje Askim)
 
MPA Magazines 24/7 Digital Conference 2009
Sted: The Marriott New York Marquis, 1535 Broadway (at 46th
      Street),in the 6th Floor Broadway Ballroom.
 
Ettermiddag og middag på egen hånd
 
Onsdag 4. mars
Kl. 09:00 – 10:00
Uformell intern oppsummering av konferansen tirsdag. Hva likte vi – og hva kan vi overføre til norske forhold, og hva er vi evt. bedre på?
Sted: Passende frokoststed i nærheten av hotellet (hvor bestemmes senere)
 
Kl. 11:00 – 12:00 TBA
 
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj på egenhånd
 
Kl. 14:00 – 15:30 (Referent: Mina Hauge Nærland)
Besøk hos spillselskapet Arkadium, som produserer onlinespill for en mengde medieaktører. Vi møter toppsjefen Jessica Rovello og hennes medarbeider, Tina Shih.
 
Tema: Om spillene de har utviklet for magasiner, hvor effektive online spill er i forhold til antall klikk, og hvordan framtiden ser ut for spill på nettet.
Sted: 920 Broadway, 2nd Floor, New York, NY 10010. Tlf: 212-337-3701
 
Kl. 16:00 – 17:00 (Referent: Steinar Grønbekk)
Besøk hos New York Times Magazine. Vi møter Jim Schachter, som er tidligere ansvarlig redaktør for T-Magazine, og en av grunnleggerne av magasinet. Nå er han ansvarlig for å skape nye redaksjonelle produkter online for New York Times.
 
Tema: Prosessen med å skape T-Magazine. Hvordan utnytte stoffet online, og hvordan skape innhold på nye plattformer?
Sted: 620 8th Avenue, New York 10018
Tlf: 212-556-1927
 
Kl. 20:00 Oppmøte i resepsjonen
Felles avslutningsmiddag kl. 20:30.
Sted: Pipa Tapas Y Mas 38 E. 19th St., New York, NY 10003
 
 
 
Torsdag 5. mars
Utsjekking av hotellet og plassering av bagasje
 
Kl.10:00 – 10:45 (Referent: Astrid Meland)
Besøk hos et av verdens hippeste printmagasiner, Monocle.
Magasinet ble startet så sent som i 2007, og legger stor vekt på design både på print og online. Vi møter worldwide redaktør Andrew Tuck og Bureau Chief Americas, Ann Marie Gardner. Les denne også:
 
Tema: Hvordan er det mulig å starte og selge en murstein av en printpublikasjon nå? Hva legger de vekt på, hvordan jobber de online, og hvilke designgrep legger de vekt på både på print og online?
Sted: 611 Broadway, Suite 632, NY 10012. Tlf: 212-673-7374
 
Kl. 11:15 – 12:00 (Referent: Tjodunn Dyrnes)
Besøk hos mediegiganten Condé Net, digitalavdelingen av Condé Nast, med noen av verdens største og mest kjente magasiner i porteføljen. Vi møter trolig Richard Glosser, Director for Emerging Media i Condé Net
 
Tema: Vi diskuterer og utveksler erfaringer om mobile applikasjoner, og hvordan de og vi bruker mobilen som  plattform. Dessuten litt om hvordan de bruker YouTube som plattform for å publisere innholdet sitt. Her må vi møte forberedt!
Sted: 1166 Avenue of the Americas, 15th Floor
New York, NY 10036 Tlf: 212-790-5100
 
Kl. 12:15 –
Vi finner et hyggelig lunsjsted i nærheten av siste stopp og oppsummerer uformelt kurset. Dere vil alle få tilsendt en evaluering via Questback, som vi vil at dere fyller ut.
 
Ettermiddagen tilgjengelig for siste panikkshopping.
 
Avreise med felles transport fra hotellet til nærmere angitt tidspunkt. Trolig rundt kl. 17
 
Kl. 20:00 Avreise med Icelandair fra JFK-flyplassen
 
Fredag 6. mars
Ankomst Oslo kl. 09:30
 

Deltakerliste

Flatekvål, Kai Svellingen (Vestnytt)
Dyrnes, Tjodunn (Egmont Publishing )
Rønning, Frode (LO Media)
Hauge Nærland, Mina (dagbladet.no)
Meland, Astrid (dagbladet.no)
Askim, Tonje (Egmont Publishing )
Holm Eskelund, Esben
Stene-Johansen, Mette Karlsrud (Egmont Publishing )
Grønbekk, Steinar (LO Media)
Speed, Jan (Frilanser)