Logg inn

Nyutvikling 2020 - tenk nytt, jobb bedre med innovasjon

NB! Dette kurset er kun åpent for tidligere deltakere (og eventuelt noen av deres kolleger) på studieturene "Innovasjon og nyskaping i mediehuset" og "Nyskaping i mediehuset - få det til å fungere", som ble arrangert i henholdsvis 2018 og 2019.

Tidspunkt: 23. november – 4. desember 2020 (undervisning spredt utover i perioden)
Hvor: Digitalt – kombinasjon av livemøter, digital undervisning og nettverking, samt forhåndsinnspilte videoforelesninger
Antall deltakere: 40

Trenger du påfyll, inspirasjon, veiledning og teknikker for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i redaksjonen – eller rett og slett en oppdatering? Koronasituasjonen i 2020 har aktualisert behovet for nyutvikling av nye produkter og tjenester i norske mediehus, og det har vært nødvendig å innovere raskt og treffsikkert. Dette heldigitale kurset er skreddersydd for deg som har deltatt på en av STUP og IJs innovasjonsprogrammer i Fredrikstad/Berkeley i 2018 eller 2019. Kanskje du har gjennomført prosjekter allerede, endret arbeidsflyten i redaksjonen - eller du har møtt motforestillinger mot metodikken for nyskapning, og trenger nye vinkler for å fortsette arbeidet?

Dette kurset blir både et forum for erfaringsdeling av og med dine medkursdeltakere, ny kunnskap formidlet gjennom forhåndsinnspilte videoer du kan se når du har tid, og direktesendte digitale møter med kursledere og kursdeltakere. Vi kommer også til å hente inn eksterne forelesere med erfaring fra innovasjonsprosesser. Du vil få praktiske oppgaver i løpet av kurset, og muligheter for spørsmål- og svar underveis.

Kurset kommer til å bestå av:

2-3 on-demand forelesninger (maks 15 min.) på innovasjonsteorier, teknikker- og problemløsning. Disse kan du ta når du har anledning.

4-5 direkte sesjoner med kursledere og/eller eksterne forelesere. Sesjonene varer i maks 1 time per møte, og det legges opp til oppgaveløsning, erfaringsdeling, ny kunnskap med mer.

Hele kurset tas i perioden 23. november – 4. desember, og det tildeles et kursbevis i etterkant av gjennomføringen av kurset.

Denne samlingen er først og fremst for de som allerede har deltatt på ett av de første kursene. Det er 40 tilgjengelige kursplasser, og det åpnes for at du som tidligere deltaker kan nominere en redaksjonell medarbeider/kollega fra egen bedrift, som har blitt trukket inn i interne nyutviklingsprosesser som følge av innovasjonskursene.

Noen mål for kurset:

  • Hvordan tenke nytt under en pandemi?
  • Lære nye metoder og innovasjonsteori i utviklingsprosjekter, og gjenoppfriske tidligere innlært kunnskap
  • Bli kjent med hva deltakerne har oppnådd i sine redaksjoner etter første kurs, og hva som må til for å lykkes
  • Hvordan man driver gjennom prosjekter praktisk i organisasjonen med riktig forankring fra ledelse
  • Bygge et nettverk for erfaringsdeling med andre deltakere

Passer for: 

Tidligere deltakere fra kursene i nyskaping 2018 og 2019. Kursene åpnes også for andre foreslåtte medlemmer av disse redaksjonene, slik at kunnskapen spres ytterligere, dersom det er plass.

Kursledere:

Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han har fullført en ettårig masterenhet i innovasjon og nyskaping ved BI, og underviser i hvordan mediebedrifter kan lykkes med nyskaping og utnyttelse av ny teknologi. Andre spesialområder inkluderer effektiv nettsøking i søkemotorer, sosiale medier, gravejournalistikk og datavisualisering. Ståle har holdt IJ-kurs på fem kontinenter og er erklært basketballfanatiker! 

Siri Skaalmo er leder ved Institutt for Journalistikk og har tidligere vært journalist, nettredaktør og forretningsutvikler i Dagens Næringsliv. De siste årene i DN jobbet hun blant annet med betalingsmodellstrategi, vekst og redaksjonell innovasjon, samt utviklet og ledet innholdstjenestebyrået DNX. Skaalmo har medieutdanning fra Leeds og Gøteborg og har studert Strategisk forretningsutvikling og Innovasjon, samt Consulting på BI. Hun sitter i Advisory board i Oda - Women in tech-nettverket og har ukuelig tro på at teknologi + media er en magisk formel vi enda ikke har sett det fulle potensialet i. 

Kurset er gratis for personer omfattet av MBL-Stup. Spesielt for dette kurset: Kurset gir ingen karantene i Stup-ordningen for deltakerne. 

Har du spørsmål om kurset, kontakt kursansvarlig i Stup, Janne Nermo.




Deltakerliste

Mina, Knudsen (KK)
Kent Roar, Nybø (Lofot-Tidende)
Bergquist, Mathias (Drammens Tidende)
Sundby, Terje (Glåmdalen)
Skovly, Elisabeth (Fredriksstad Blad)
Aabech, Magnus (NTB )
Børringbo, Klaus (Aftenposten)
Johannessen, Jan (Dagens Næringsliv)
Olsen, Terje (Hordaland)
Ramstad, Eigil (Laagendalsposten)
Gjermundshaug, Alexander (Nationen)
Knudsen, Stine Ljungquist
Sønstelie, Erik (Oppland Arbeiderblad)
Borstad, Ann-Inger (Adresseavisen)
Kristensen, Jørgen Dahl (Budstikka)
Wisløff, Lisa Malvina (Aller Media)
Holmsen, Sigrid Edin (Moss Avis)
Andreassen, Pål (Moss Avis)
Mandal, Fredrik (Trønder-avisa)
Fasting, Juni Wendelin (Telemarksavisa)
Susegg, Monica Irén Solberg (Trønde-Avisa)
Sørvaag, Trygve (ABCNyheter)
Alnæs, Ole Knut (Tidens Krav)
Riseth, Kim (Namdalsavisa)
Hoffengh, Sissel (Dagsavisen)
Flage, Tor Kristian (NTB )