Logg inn

Stup Masterclass: Slik lager du en nyhetsstrategi på TikTok, selv med få ressurser (webinar)

Tidspunkt: 17. november 2020, fra kl. 15:00-15.45.

Hvor: Webinar direkte via plattformen Zoom (på engelsk).

Antall deltakere: Ubegrenset. Deltakere må være omfattet av MBL-Stup eller Fri-Stup for å kunne delta. 

- Da jeg våknet etter valgnatten i USA gikk jeg rett på TikTok for å sjekke hvem som hadde vunnet, sier Linea Leirgulen, 19 år. 
- Du gikk på TikTok for å sjekke nyheter om presidentvalget?
- Ja, jeg vet jo at det ikke er en bra kilde, men det er jo der alle amerikanske ungdommer er. Jeg vil se deres reaksjoner på valgresultatet!

Dette praktiske webinaret med de kanadiske sosiale medier-journalistene Shauna Rempel og Mathilde Augustin, gir deg en forståelse av hvorfor unge går til appen TikTok for å få dekket sitt behov for nyheter og oppdateringer – og hvordan du og din redaksjon kan nå fram med nyheter til nye målgrupper i appen. De deler gode eksempler på vellykket bruk av TikTok, og hvordan innhold best tilrettelegges for bruk i 2020s hotteste sosiale app blant unge brukere. De gir også tips og triks til hvordan man best utnytter knappe medarbeider-ressurser, og hvordan man blir inspirert til å lage fengende innhold.

Noen mål for kurset:

  • Hvordan du kan utnytte TikTok til publisering av innhold, selv med få ressurser
  • Lære å tenke konsept og avdekke eventuelle sikkerhetsutfordringer med appen

Målgruppe: Journalister, fotografer, VJs, redaktører, klubbledere, ledere og mellomledere med interesse for å lære mer om hvordan appen TikTok kan utnyttes journalistisk.

Kursledere 
Shauna Rempel er en kanadisk journalist, basert i Toronto  med 15 års erfaring med arbeid i sosiale medier og med digital nyhetsproduksjon. Hun har ledet den sosiale mediestrategien i to store kanadiske nyhetsorganisasjoner. Shauna er lærer i digital journalistikk ved Ryerson University School of Journalism, og er en mye brukt foreleser på konferanser og andre mediearrangementer. Hun har brukt mye tid på bruken av TikTok for nyhetsorganisasjoner det siste året.

Mathilde Augustin jobber som journalist i Global News, med sosiale medier som spesialfelt. Hun arbeider med lokale og nasjonale team på tvers av flere sosiale plattformer, med mål om å engasjere, øke og informere mediebedriftens brukere. Mathilde er født og oppvokst i Frankrike, men har bodd og arbeidet i Canada det siste tiåret. Før hun ble ansatt i mediebransjen, ledet hun digitalsatsingen for forskjellige oppstartsfirmaer innenfor techbransjen.  

Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han har fullført en ettårig masterenhet i innovasjon og nyskaping ved BI, og underviser i hvordan mediebedrifter kan lykkes med nyskaping og utnyttelse av ny teknologi. Andre spesialområder inkluderer effektiv nettsøking i søkemotorer, sosiale medier, gravejournalistikk og datavisualisering. Ståle har holdt IJ-kurs på fem kontinenter og er erklært basketballfanatiker! 

Kurset er gratis for personer omfattet av MBL-Stup og Fri-Stup. Søkere må ha minst ett års ansiennitet i Stup-ordningen for å kunne delta og kurset gir ingen karantene i ordningen. Ved spørsmål, ta kontakt med kursansvarlig i Stup Janne Nermo.