Logg inn

Magasinenes mestermøte

Tidspunkt: Torsdag 21. oktober, kl. 12:30 – 15:30

Hvor: Pressens Hus, Skippergata 24, Oslo.

Målgruppe: Journalister, redaktører, klubbledere, ledere og mellomledere i magasin- og fagpressen.

Kurset er gratis for personer omfattet av MBL-Stup og gir ingen karantene i ordningen.

Norske Anders Brasø leder den internasjonale printsuksessen Monocle, og lanserte i 2020 også magasinet Konfekt. Redaksjonssjef i det svenske fagpressetidsskriftet Hem & Hyra, Johan Sjöholm, tok i 2020 mot priser både for beste fagblad og for årets gravesak. Bahare Viken i NRK, med en bakgrunn fra magasinpressen, rendyrker historiefortellingen på forskjellige plattformer!  Nå deler disse, sammen med flere andre, av sine erfaringer på seminaret «Magasinenes Mestermøte» i Oslo.

Etter halvannet år med videreutvikling i det stille fra hjemmekontorene, får vi nå et innblikk i hvordan toneangivende nasjonale og internasjonale magasiner har arbeidet for å nå enda flere brukere med enda bedre innhold og tjenester. For det har skjedd mye i magasinbransjen siden mars 2020, og endelig kan vi møtes og lære av hverandre, og diskutere viktige temaer sammen.

«Magasinenes Mestermøte» er en tre timer lang minikonferanse, spesialtilpasset magasinpressen. Vi møter kjente internasjonale aktører, som preger utviklingen av magasinpressen globalt – og profilerte norske og nordiske magasinaktører enten via nett eller på plass i konferanselokalet i Pressens Hus i Oslo. Her deler de sine prosjekter, vyer og satsingsområder fremover. Seminaret ledes av Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK og KK.no, og Ståle de Lange Kofoed, Institutt for Journalistikk.

Dette er noen av temaene vi ønsker å belyse:

  • Abonnements- og inntektsmodeller som fungerer i 2021
  • Print – hva må til for å lykkes i en digital hverdag?
  • Innovasjon og nyutvikling i magasinbransjen – hva må til for å lykkes?
  • Har digitale eventer og annen nyskapende digital brukerkontakt kommet for å bli?
  • Innhold som fenger i 2021 – de gode historiene fungerer alltid

Kursledere:

Ingeborg Heldal er ansvarlig redaktør i KK og KK.no, Norges eldste og største kvinnemagasin. Hun har tidligere blant annet vært sjefredaktør i magasinet Cosmopolitan og redaktør i Side2. Ingeborg har i tillegg hatt en rekke oppdrag som programleder og gjest i diverse TV-show, både i NRK og TV3.

Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han har organisert og gjennomført en rekke studieturer til b.la New York, Toronto og London for ansatte i magasin- og fagpresse. Ståle har fullført en ettårig masterenhet i innovasjon og nyskaping ved BI, og underviser i hvordan mediebedrifter kan lykkes med nyskaping og utnyttelse av ny teknologi.

Har du ytterligere spørsmål om kurset, kontakt Janne Nermo i MBL/Stup.


Deltakerliste

Ronja, Rognmo (Kvinner og Klær)
Mina, Knudsen (KK)
Westeng, Kjersti (KK)
Holtan, Tone Linn (Frilanser)
Bratvold, Linn (VG)
Jensehaugen, Kitty (Hjemmet)
Nygaard, Lars-Erik (Vi Menn)
Kjersti, Moen (Egmont Publishing )
Tonje, Solem (LO Media)
Kvås, Inger-Lise (Altså)
Bjørklid, Ole Martin (Egmont Publishing )
Eva, Glorvigen (Hjemmet)
Haaland, Anette (Aller Media)
Lauritzen, Eline (KK)
Elveos, Beth-Kajsa (Kvinner og Klær)
Gaarder, Hilde (Allers)
Grønnevik, Bente (Aller Media)
Hagen, Ingvild (Egmont Publishing )
Hære, Gro Kristin (Aller Media)
Nordanger, Sonja (Aller Media)
Tone, Aalborg (Aller Media)
Bergin, Alf (Frilanser)
Helgesen, Silje (Allers)
Remberg, Hanne (Allers)
Bergersen, Ida (Aller Media)
Tjellaug, Ane Bamle (LO Media)