Logg inn

Magasinenes mestermøte 2022

Tidspunkt: Onsdag 23. mars, kl. 12:30 – 15:30 

Hvor: Pressens Hus, Skippergata 24, Oslo  

Antall deltakere: 75 stk. Man må være omfattet av MBL-Stup eller Fri-Stup for å kunne delta.

 

Kurset er gratis for personer omfattet av MBL-Stup og Fri-Stup. Det kreves ingen ansiennitet i ordningen og kursdeltakelse gir ingen karantene.

Nok en gang inviterer Stup og IJ ansatte i ukepresse, fagpresse og nyhetsmagasiner, til en tre timer lang minikonferanse, spesialtilpasset magasinpressen. Denne gangen møter du blant annet Elinor Torp, i fagbladet Dagens Arbete. Hun ble kåret til «Årets journalist» i Sverige i fjor for sine artikler om arbeidsmiljøet for utsatte grupper i samfunnet. Britiske Tortoise Media har med sin satsing på «slow news», en medlemsbasert forretningsmodell og åpne redaksjonsmøter, hatt enorm vekst de siste årene. Engagement & Operations Executive Katherine Whitfield tar turen til Oslo for å dele sine erfaringer med oss. Og lurer du på hvordan man best når fram med visuelt innhold i kanaler som Snapchat, TikTok og Instagram? Caroline Scott gir sine innspill fra scenen i Pressens Hus.

Dette er konferansen som tar pulsen på magasinbransjen anno 2022. Meld deg på for å møte aktørene som deler av sin kunnskap og sine prosjekter, vyer og satsingsområder fremover – og møt kollegaer i magasinbransjen for en hyggelig og inspirerende halv dag sammen. Treffet ledes av Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK og KK.no, og Ståle de Lange Kofoed, Institutt for Journalistikk.

Dette er noen av temaene vi ønsker å belyse:

·       Forretningsmodeller 2022 – hva skjer?

·       Slik forteller vi historier som berører leseren

·       Innovasjon og nyutvikling i magasinbransjen – hva må til for å lykkes?

·       Hvordan utnytte sosiale medier for å engasjere brukere?

Program for dagen:

12:30 Åpning og velkommen ved Ståle de Lange Kofoed, IJ og Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør KK

12:40 Se og Hør har tradisjonelt vært en av Norges største magasiner. Nå er det den største merkevaren fra ukepressen digitalt, og en av de ti største på mobil. Hvordan har kjendisbladet klart det? Sjefredaktør Ulf André Andersen gir oss historien

13:05 Siden 2020 har «Hele historien» vokst fram som en av NRK og Norges mest populære podkaster. I 2021 ble den stemt fram som Årets podkast under Prix Radio. Prosjektleder Kjetil Saugestad i NRK forteller om hvordan de utviklet konseptet og hva som er filosofien bak formatet  

13:30 How to tell eye-catching, vertical stores on TikTok and Instagram? Video-journalist Caroline Scott gir deg tipsene for å nå frem til publikum!

14:00 Kaffepause

 14:10 Den britiske medieorganisasjonen Tortoise Media har siden oppstarten i 2018 hatt enorm suksess med sin medlemsbaserte foretningsmodell. De satser på «slow news» i magasinformat, inviterer alle medlemmene til å bidra til artiklene gjennom såkalte «Thinkins», og har et stort antall unge som brukere. Nå tar Engagement & Operations Executive Katherine Whitfield turen over fra England, for å dele hvordan Tortoise jobber.

15:00 Journalist Elinor Torp i det svenske fagtidsskriftet Dagens Arbete, har vunnet Guldspaden, Pennskaftspriset og hun ble i 2021 kåret til årets journalist i Sverige. Hennes innsiktsfulle journalistikk beveger seg i det som har blitt kalt «skyggene» i det svenske arbeidslivet – de mest utsatte gruppene, som utenlandske og papirløse arbeidstakere. På seminaret forteller hun om hvordan hun finner casene, og hvorfor disse historiene er så viktige å fortelle om.

15:30 Slutt og takk for i dag

Målgruppe: Journalister, redaktører, klubbledere, ledere og mellomledere i magasin- og fagpressen.

Kursledere 

Ingeborg Heldal er ansvarlig redaktør i KK og KK.no, Norges eldste og største kvinnemagasin. Hun har tidligere blant annet vært sjefredaktør i magasinet Cosmopolitan og redaktør i Side2. Ingeborg har i tillegg hatt en rekke oppdrag som programleder og gjest i diverse TV-show, både i NRK og TV3.

 Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han har organisert og gjennomført en rekke studieturer til b.la New York, Toronto og London for ansatte i magasin- og fagpresse. Ståle har fullført en ettårig masterenhet i innovasjon og nyskaping ved BI, og underviser i hvordan mediebedrifter kan lykkes med nyskaping og utnyttelse av ny teknologi.

Har du ytterligere spørsmål om kurset, kontakt Janne Nermo i MBL/Stup.

Deltakerliste

Ryssdalsnes, Tore (LO Media)
Askjem, Vigdis (Frilanser)
Mejlbo, Kaja (Utdanning)
Hagen, Ingvild (Egmont Publishing )
Berg, Alexander jr
Kjersti, Moen (Egmont Publishing )
Bjørklid, Ole Martin (Egmont Publishing )
Nordanger, Sonja (Aller Media)
Bratvold, Linn (VG)
Jensehaugen, Kitty (Hjemmet)
Kvås, Inger-Lise (Altså)
Kjersti, Staarvik (Frilanser)
Storvik, Line Fredheim (Utdanning)
Soleim, Agneta (Egmont Publishing )
Pedersen, Rune (Hadeland)
Rasmussen, Trine (Norsk Ukeblad)
Christensen, Lene
Holma, Jane Merethe (Egmont Publishing )
Winge, Vigdis (Egmont Publishing )
Jensen, Cathrine Barland (Egmont Publishing )
Larsen, Fredrik (Aftenposten)
Stiansen, Vibeke (Bonytt)
Gram, Irene Pflugfelder (Bonytt)
Stensvold, Hanne (Hjemmet)
Bratholt, Hanne Kathrine (Aller Media)
Berntsen, Jan Espen (VG)
Traasdahl, Wenche (Egmont Publishing )
Bergersen, Ida (Aller Media)
Lauritzen, Eline (KK)
Bergin, Alf (Frilanser)
Elveos, Beth-Kajsa (Kvinner og Klær)
Standal, Kari Janne (Egmont Publishing )
Eriksen, Monica (Egmont Publishing )
Heyerdahl , Ragnhild (LO Media)
Gravråk, Åse Kari (Frilanser)
Gry, Kjennerud (Bonytt)
Ronja, Rognmo (Kvinner og Klær)
kjøde, ingvild
Jo, Furuhovde (KK)
Sørdal, Kristin (Aller Media)
Tonje, Solem (LO Media)
Bromark, Marit (Aller Media)
AINA, MYHRE
Samuelsen, Jan Fredrik (VG)
Toverud, Hege Løvstad (Kvinner og Klær)
Westeng, Kjersti (KK)
Lund , Christin (Norsk Ukeblad)
Mathilde, Walberg Hofseth (Frilanser)
Eva, Glorvigen (Hjemmet)