Logg inn

Slik lager du innhold som treffer de unge!

Tid og sted: 21. og 22. mars 2023. Pressens Hus, Skippergata 24, Oslo

Kursledere: Britiske Seen.tv var tre ansatte da pandemien startet. Nå teller de over 100 medarbeidere som produserer videoinnhold og holder kurs for mediehus over hele verden. De har spesialisert seg på å lage innhold tilpasset unge i alderen 15-30 år. De når over 6 millioner abonnenter med spesiallagde videoer i sosiale mediekanaler.

Seen publiserer over tusen videoer i året, og har en reach på over 1 milliard seere. De har kurset mennesker i over 140 land, og tre kursledere kommer nå til Norge for å dele den unike kunnskapen de har opparbeidet seg. De bruker forskjellige verktøy for å fortelle historier om et bredt spekter av ulike temaer. Alt de gjør er rettet mot å nå deres unge følgere.

Passer for: Journalister, mellomledere, redaksjonelle ledere, fotografer og klubbledere som ønsker innsikt og praktisk forståelse i hvordan man lager innhold spesielt rettet mot yngre målgrupper

Praktisk informasjon: Du må være omfattet av Stup-ordningen for å kunne delta på kurset (MBL-Stup eller Fri-Stup). Stups ansiennitets- og karanteneregler gjelder for kurset, og deltakelse gir ett års karantenetid i ordningen.

Har du ytterligere spørsmål om kurset, kontakt  Oda Mo Eikefet i MBL/Stup.

Kurset foregår på engelsk. Foreløpig program: 

Tirsdag 21. mars:

● Pass the mic - We start the session hearing from participants about their current coverage and the biggest obstacles for them in reaching new audiences

● Audience profiling- Activity: Mapping out the target audience

● The 10 secrets to Gen Z engagement- We explore what young people want!

● Social discovery- How to stay on top of trending topics and find amazing stories

● Structuring for impact - What a successful story looks like and how to create a story checklist for your staff

● Building native social content- Why video and ultimately mobile journalism is king

● MOJO 101- How to film professionally with a mobile phone

● Assignment- “Film a short explainer in Oslo”- The Seen team will be on hand to provide 1-1 guidance throughout the session

Onsdag 22. mars:

● Editing for social- A step by step guide using your footage on how to edit for maximum social reach.

● Explainers Watch Party- Grab the popcorn because it’s time to delve into your work!

● Young people and serious topics- Disproving the biggest myths around content for young audiences and breaking down with best practice examples how you might approach subjects like conflict, healthcare, finance and the environment.

● Social engagement - How to push your online content to those target audiences.

● Activating audiences through the camera- How augmented reality is the new storytelling tool. This session will also include AR demonstrations/play with the AR designed for the workshop.

● Next steps- We end the two days reflecting on the initial obstacles presented by the participants and discuss how to address their specific challenges from the learnings of the session.