Logg inn

Engelsk for nyheter

En typisk dag i klasserommet. Denne timen var undervisningsmateriellet aviser, og Sarah var hadde ansvaret for undervisningen.
En typisk dag i klasserommet. Denne timen var undervisningsmateriellet aviser, og Sarah var hadde ansvaret for undervisningen.
  • En typisk dag i klasserommet. Denne timen var undervisningsmateriellet aviser, og Sarah var hadde ansvaret for undervisningen.
  • Utenfor skolebygget første skoledag.
  • Skolen gir undervisning i flere språk, men de fleste av oss var der for å lære engelsk.

Beskriv prosjektet ditt.

Har hatt skreddersydd opplegg med engelskundervisning på Be Smart Language School i Buckinghamshire i England. Fant fram til skolen etter å ha søkt litt rundt, og så at denne skolen både fikk gode evalueringer og kunne tilby spesialtilpasset undervisning. Tre lærere har gitt meg en-til-en-undervisning med fokus på å lese, lytte, skrive og snakke. Undervisningsmateriellet har omfattet blant annet avisartikler, rapporter, streaming av debatter og TED-talks. I tillegg til undervisningen, har jeg hatt lekser som har omfattet alt fra å se Theresa Mays landsmøtetale og The Apprentice (!) til å lage en presentasjon og snakke om GDP (BNP) på engelsk.

Hva gjør dette relevant for deg?

Kildene til en stor del av våre nyheter er engelskspråklige nyhetsbyråer, nettaviser og tv-stasjoner. I høyt tempo skal vi forstå, vurdere og oversette presist. Det har derfor vært veldig nyttig å "drilles" på nyhestformidling på engelsk, forstå sjargong, fagspråk og ha tid til å fordype meg i språket på et mer avansert nivå.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Pluss: Skolen jeg valgte er ganske liten. Dette gjorde at jeg følte meg veldig prioritert og sett. Hadde god dialog med skolen både i forkant og underveis, slik at undervisningen hele tiden ble tilpasset mitt faglige behov og mine svakheter. Det var også veldig bra at jeg hadde tre forskjellige lærere: De hadde ulik tilnærming til undervisningen, vektla forskjellige problemområder, og ga meg dessuten en variasjon som er nødvendig med mange og lange en-til-en-sesjoner. Minus: Siden skolen er så liten, var vi også få studenter der. De andre elevene var på et lavere faglig nivå enn meg, så jeg droppet derfor min planlagte deltakelse i skolens "conversation classes".

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Jeg hadde god erfaring med å kontakte skolen lang tid i forkant, og ha tett dialog med dem om mine ønsker og behov. Dette sikret meg et godt tilpasset undervisningsopplegg, som ble veldig konkret og nyttig.

Studiested: http://www.besmartlanguageschool.com/