Logg inn

Robert McKees Story-seminar og TV-Day

Beskriv prosjektet ditt.

Robert McKee er en nestor innen filmfortellerfaget; en legendarisk foredragsholder og forfatter av manusbibelen "Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting".

I over 30 år har han holdt sine Story-seminarer. Her får deltakerne grundig innblikk i hvordan man bygger opp gode historier, gjennom analyser av dramaturgiske strukturer, karakterer og undertekst i klassiske spillefilmer. Et typisk Story-seminar – som det jeg deltok på i London – strekker seg over tre dager, med forelesninger fra kl. 9 til 19. Den siste dagen er viet en dybdeanalyse av filmen «Casablanca». I tillegg til Story-seminaret deltok jeg på et nyere kurstilbud fra Robert McKee: Genre: TV-day. Dette er et dagsseminar der McKee tar for seg hovedprinsippene som er felles for de beste moderne TV-seriene. På timeplanen står også en detaljert gjennomgang av en episode fra serien «Breaking Bad».

Hva gjør dette relevant for deg?

McKee er opptatt av håndverket som danner basisen for ethvert kreativt arbeid. Og selv om han tar utgangspunkt i spillefilm og TV-drama, er hans forelesninger relevante for alle som jobber med historiefortelling. På mitt kurs var det for eksempel mange romanforfattere og forlagsfolk i salen (inkludert den svenske krimforfatteren Jens Lapidus).

I mitt daglige arbeid som kulturjournalist i NRK danner nettopp historiefortelling grunnlaget for alt jeg gjør, fra research og intervjuer til manus- og regiarbeid. Når vi samtidig skal utvikle programkonsepter som skal fungere i ulike formater og på ulike plattformer, er det ekstra viktig å finpusse verktøyene for effektiv historiefortelling. Ikke minst er McKee god å ty til når man står litt fast: Hvilke elementer kan forandres for å få en historie til å fungere bedre?

Nå som de aktualitetsbaserte kulturmagasinene langt på vei er erstattet av tematiske og mer tidløse kulturprogram i serier– et eksempel er "Arkitektens Hjem", som jeg har jobbet med i tre sesonger - må vi dessuten tenke mindre tradisjonelt nyhetsjournalistisk og mer ”McKeesk”, i retning av dokumentar, spillefilm og dramaserier; med lengre dramaturgiske buer, ”casting” av intervjuobjekter og en undertekst som kommuniserer med publikums dypeste behov og drømmer.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Etter å ha sett den begeistringen McKee-seminarene har vakt i mange av mine kollegaer, hadde jeg høye forventninger. Jeg ble absolutt ikke skuffet.

Robert McKee, som har bakgrunn som teaterskuespiller, er virkelig en foredragsholder og inspirator av de sjeldne, og et levende eksempel på den gode historiefortellers makt over sitt publikum. Med et imponerende energinivå for sine 75 år, prøver McKee å formidle det meste han kan på kort tid. Det innebærer en nærmest uavbrutt talestrøm, der han øser av sine kunnskaper og erfaringer, samt hovedpoengene fra den 450 sider lange boken "Story". Seminardagene blir derfor svært intense, med nesten overveldende mye informasjon og periodevis litt oppramsing.

Jeg har bakgrunn fra filmjournalistikk og filmvitenskap, så for meg var det en del kjent stoff. Deltakere med mindre kjennskap til film og dramaturgi bør nok lese litt i boken ”Story” før seminaret. Og McKee selv oppfordrer til at du plukker ut det du finner interessant og har mest nytte av.

Men uansett hvor mye du kan fra før og hvor grundig du har lest ”Story”, er det mye å lære og næres av på McKees seminar. Og uansett hvor mange ganger du har sett ”Casablanca” er den siste dagens bilde-for-bilde-analyse veldig morsom og full av aha-opplevelser, samtidig som den konkretiserer hovedpoengene fra de foregående dagene. Dessuten benytter McKee seg av et vell av klargjørende eksempler fra filmhistorien – og fra Shakespeare! - krydret med personlige anekdoter og den type bombastiske påstander og humoristiske sleivspark til religion, politikk og europeiske kunstfilmregissører han har gjort til sitt varemerke.

Robert McKees særegne og provoserende stil, personlighet og tanker om filmatiske suksessoppskrifter er både velkjente og omstridte, og en del av ”pakka” når du deltar på hans seminar. For de fleste av oss betyr det at vi ler mye. Og seminaret ble avsluttet med tordnende trampeklapp fra en sal full av blanke blikk.

Mens Story-kurset har (litt for) få referanser til nyere filmer, er dagsseminaret Genre: TV-day langt mer oppdatert. Robert McKee snakker med glødende entusiasme om moderne tv-serier, som han kaller «historiefortellingens katedraler». Serienes manusforfattere omtaler han som ”vår tids episke poeter”. -Mens spillefilmen er blitt ekstremt konservativ, overgår de beste dramatiske TV-seriene alle andre samtidige kunstuttrykk, og vil bli stående som monumenter over vår sivilisasjon, hevder McKee.

I motsetning til Story-seminarets bredere appell, skal altså TV-seminaret fortrinnsvis oppildne og inspirere manusforfattere til å forstå hvilke gylne muligheter serieformatet kan by på. Naturlig nok er dette også et langt mer fortettet, praktisk og teknisk kurs, med mye fokus på TV-dramaets særegenheter, som dialog, personlige relasjoner, karakteroppbygging og parallelle storylines av uendelig lengde.

Den avsluttende gjennomgangen av en episode fra serien ”Breaking Bad” gir en svært god forståelse av hvordan komplekse karakterer er nøkkelen til en god TV-serie - og til god historiefortelling generelt. Innledningsvis presenterer McKee grunnprinsippene og terminologien fra Story-kurset. Men hvis du bare er med på TV-day, bør du definitivt ha lest boken «Story» på forhånd. Konklusjon: Etter noen dager i selskap med Robert McKee føler du deg utmattet, men også beriket, oppløftet og full av tro på at den tunge verktøykassa du har med deg hjem inneholder redskapene til historier som kan erobre verdens hjerter.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Du sitter i mange, mange timer! Ta med nøtter eller annen hjernemat. Gjerne en liten pute. Og en varm jakke. Det var overraskende kjølig i forelesningssalen, noe som visstnok er ganske vanlig på disse seminarene. McKee tar bare imot spørsmål i pausene. Skynd deg opp på scenen hvis du lurer på noe. Ellers: Det kryr av interessante folk rundt deg – benytt anledningen til å prate med dem. Det meste McKee snakker om står i boken ”Story”, derfor behøver du ikke å notere frenetisk. Kikk heller litt på ”Story” på forhånd og les den grundigere etterpå. Kom tidsnok til hver undervisningsøkt. Og skru for all del av mobiltelefonen. McKee er nådeløs når det gjelder tidstyver. Det er en fordel at du kjenner til filmene han bruker som hovedeksempler, men ingen forutsetning at du har sett hele listen. Mange av de anbefalte filmene finner du på Youtube.

Studiested: http://mckeestory.com/