Logg inn

"Walk the talk" i SoMe

New York - en fantastisk by!
New York - en fantastisk by!
  • New York - en fantastisk by!
  • Kurslokalet lå i Times Center som er en del av NY Times-bygget. Her er det kjente atriumet med bjørketrær bakteppet for scenen.
  • Pave Frans - smart fyr!
  • Demonstrasjonene mot Trump etter valget spredte seg i sosiale medier og folk ville assosieres med hva de sto for.
  • Før handlet sosiale medier om hvem du kjente.
  • Nå handerl sosiale medier om hvem og hva du tror på. Innhold er alt. Her illustrert med konflikten i Midtøsten.
  • Sosiale medier - en jungel av ord, bilder, video og former.
  • Hva er egentlig en videovisning? Her er oversikten over hvordan de ulike kanalene teller.
  • Utvikling.
  • Unge bruker enormt mye tid på skjerm. Og stadig mer av den tiden ser de levende bilder.

Beskriv prosjektet ditt.

Social Media Week - New York (27. februar - 3. mars 2017). "We must restore hope to young people, help the old, be open to the future, spread love. Be poor among the poor. We need to include the excluded and preach peace", sier Pave Frans.

Dette brukte også Marcus Collins fra Doner Advertising som et av sine hovedelement i sin forelesning "More than words". Pave Frans sier det han gjør og han følger opp det han sier. Han treffer de fattige, han møter ungdom og gir dem håp i en vanskelig tid og han inkluderer de utenforstående. Han bruker ikke sin verdifulle tid på fine middager eller høystående forretningsfolk - han "walks the talk". Det er også Marcus Collins poeng. Du må være den du utgir deg for å være. Helt og fullt og dønn ærlig. Du kan pakke inn ditt budskap i fine farger, på nydelige nettsider og på Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter og SnapChat, men du må stå for dine ord. "People don´t buy what you do. They buy why you do it".

I en verden preget av et fragmentert og hastig mediebilde er det mer viktig enn noen gang å nå gjennom med et budskap. Skal ditt budskap nå ut må det være ærlig og oppriktig. Om du skal ut med en viktig historie eller om du skal bygge et brand må du bygge tillit mellom deg og mottageren av budskapet. Enkelte markevarer har vært svært gode på dette i reklame og i sosiale medier.

For eksempel: Coca Cola - de bygger sitt budskap rundt happiness og lykkefølelse. Nike preker et budskap om at alle er atleter, uansett forutsetninger. Apple vil forandre måten vi tenker på og Tesla ser muligheter til å bygge en bedre verden - elektrisk. Helen Hovlak fra The Verge har disse tipsene til hvordan man når ut med sitt budskap: * Go where the audience is * Protect your brand * Push your fomats (algoritmene endrer seg hele tiden 3-6 mnd) * The rate of change will only increase * Adapt quickly, but stay focused Hun konkluderer med: Å bestemme hva som skal hvor og hvordan det er pakket sammen er helt og holdent en redaksjonell avgjørelse.

SMW strekker ser over fire dager. 212 forelesere fordeler seg på to store saler pluss et workshop-lokale. Enkelte forelesninger er 20 minutter lange, andre opptil 45 minutter. Spennvidden er enorm og her er noen av de flinkeste i klassen både fra mediebransjen, sosiale medier, merkevarene og reklamefolkene og fra akademia.

Det er lett å bli svimmel i den amerikanske mediejungelen hvor skillene mellom redaksjonelt og reklame er svakere enn i den norske virkeligheten. Uansett bakgrunn er de fleste enige om hva som trender i sosiale medier nå: Video, video, video!

Facebook lanserer trolig en TV-app snarlig. De eksperimenterer med max-lengder, lyd som default og midtstilte reklamepauser i dine videosnutter. I 2020 vil mer enn 75 % av nettrafikken være levende bilder. Se på amerikanske Tasty og hvordan de har opplevd rekordvekst på kort tid med å legge ut små vidosnutter og enkle oppskrifter. Nå kommer ulike merkevarer og vil plassere sine produkter i Tastys ulike produksjoner.

Snapchat er det sosiale mediet som vokser raskest, men som ingen egentlig har fått helt taket på. Snap er en av flere messaging-tjenester som vokser. I framtiden vil messaging være et eget soaislt medium og innta mange ulike former og ha ulike funksjoner. Instagragram er den viktigste branding-kanalen og Insta-stories vokser fort. Pinterest er også branding og ikke på samme måte et sosialt medium.

VR er viktig og mange eksperimenterer med det. Megan Summers som er global head of storytelling hos Facebook sier: Tenk deg hvordan VR kan endre hvordan vi tenker medier. Bare fantasien setter grenser. Du kan reise og oppleve ting vie VR som gir deg et mye sterkere inntrykk enn vanlig video. Tenk deg - hvordan er det å være en dråpe olje i en bilmotor, en dråpe blod i en menneskekropp eller et frø som puttes i jorden og vokser opp til en plante. Hennes råd: Lag deg en liste over ting du tror du aldri vil få til og la den bli din guide til utvikling!

Kunstig intelligens er byggesteiner i sosiale medier. Joey Camire holdt foredraget AI vs. Mankind - who is influencing who? Datamaskinene er blitt smartere og mer manneskelike. Vi blir påvirket av kunstig intelligens og det er vi som former den kunstige intelligensen. Tidligere ga sosiale nettverk uttrykk for whem du kjente. Nå gir de i større grad uttrykk for hvem og hva du tror på. De preger våre liv på en slik måte at de blir identitetsbyggere. Du tatoverer deg med Harley Davidson-merket fordi det det står for noe du ønsker å assosieres med. Du deltar på en demonstrasjon mot Trump og tar på deg rosa lue fordi andre gjør det samme og det spres en oppfatning i sosiale medier. Folk leter etter enkle historier og tydelige budskap. De vil ha løsning på sine problemer og søker det i sosiale medier. Når de finner sine løsninger vil de dele dem med andre. "It is the content that gets you and gets shared".

Hva gjør dette relevant for deg?

All of the above. Snittalederen på deltagerne på SMW i New York antar jeg ligger rundt 27-28 år. Som 44-åring må jeg være i front av utviklingen selv om den ikke er like intuitiv for meg som for de som er yngre. Likevel har jeg et kanskje bedre grunnlag for å kunne analysere og gjøre nytte av det jeg lærer her.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Social Media Week i New York er absolutt verdt besøket. Det er et i overkant stort USA-fokus på foredragene og endel brands som ikke er mye kjent for andre, men som likevel har noe å lære bort. Det om slår meg hver gang jeg besøker en konferanse i utlandet og da spesielt i USA er hvor egosentrert endel av foredragsholderne er. Det blir mye om meg og mitt og litt mindre akademisk læring. Byen er som kjent fantastisk og Times Center ligger i NY Times-bygget på Times Square - supersentralt. Likevel litt trange lokaler til et slikt evenement og det var til tider lange køer for å komme inn på de mest attraktive forelesningene.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Dra dit! Bo et sted mellom 40-ende og 50-ende gate. Jeg deltok et år hvor det ikke var andre nordmenn med, men det hadde vært en fordel å kunne dele noen av inntrykkene over en iskald ..... iste...på kveldene. Ja, og få med deg en hockey, eller basket-match på Madison Square Garden mens du er i New York. Jeg fikk med meg en av hver. Dessverre tap både for Rangers og Knicks, men for en idrettsopplevelse!