Logg inn

Digital video i London

I møte med Facebooks Rich Evans.
I møte med Facebooks Rich Evans.
  • I møte med Facebooks Rich Evans.
  • Richard Lyman i ITV forteller om deres arbeid og resultater digitalt med The Voice.
  • Et av mange regirom hos Sky Sports.
  • Dette teltet fungerer som et møterom i Facebooks lokaler i Brock Street i London.

Beskriv prosjektet ditt.

Lære av andre TV-kanaler og digitale redaksjoner hvordan de jobber med publisering av video på nett. Se hvordan de forvalter lignende rettigheter (sport/underholdning) som vi også jobber med. Samtidig ønsket vi å opprette kontakt med nøkkelpersoner i ulike bedrifter som vi kunne se for oss å jobbe tettere med.

Hva gjør dette relevant for deg?

Utviklingen i denne bransjen skjer i et høyt tempo, og det er avgjørende å hente inn impulser fra utsiden for å henge med. Vår situasjon som nettredaksjon med utspring i en TV-kanal er ganske spesiell, og det er lærerikt for oss å treffe likesinnede i store TV-kanaler som Sky og ITV.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Vi besøkte først ITV i kontorene deres like ved Waterloo Bridge. Der hadde vi et møte med digitalprodusent Richard Lyman, som fortalte hvordan de jobbet med The Voice. Vi fikk innsikt i resultater og erfaringer de hadde gjort seg med deling av innhold på YouTube, Facebook og Twitter, i tillegg til sine egne nettsider. Dette var svært interessant og verdifull informasjon for oss.

Deretter besøkte vi Skys kontorer som ligger i Brentford omlag 40 minutter utenfor London. Her hadde vi et møte med Scott Miles som har ansvaret for digital distribusjon av Premier League-innholdet til Sky Sports. Vi møtte også kolleger av ham som jobbet med distribusjon i sosiale medier. Også her fikk vi verdifull innsikt i måten de håndterer det samme innholdet som vi disponerer. De viste også stor interesse for å høre våre erfaringer. Som en bonus fikk vi en omvisning på det enorme området, noe som både var lærerikt og stas.

Vi hadde også et møte med Facebook. Her pratet vi med Rich Evans som fortalte oss om hvordan Facebook så for seg video på deres plattform i fremtiden. Vi fikk et lite innblikk i ideer og tanker Facebook leker med. Meget spennende. Men skal vi være ærlige så er det omvisningen i Facebooks lokaler som gjorde størst inntrykk. Møterom i små teltbiler, arbeidsstasjoner med tredemølle, gratis smågodt og is rundt hvert et hjørne, gratis kaffebarer og et eget spillerom med Playstation på storskjerm, klatrevegg og en utsikt de fleste kan drømme om, gjorde besøket hos Facebook til et aldri så lite eventyr vi sent vil glemme.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Ha agendaen din klar så tidlig som mulig. Start deretter med å opprette kontakt for å finne riktige personer og tidspunkter som passer for alle du ønsker å besøke. Tenk gjerne stort og ikke vær redd for å spørre. Det verste som kan skje er å få et nei. Ikke overdriv antall møter. Det er bedre med to-tre gode opplevelser, enn å jage rundt for å rekke over mest mulig. Husk at en slik tur er viktig på den sosiale biten også, så planlegg gjerne en god middag eller noe annet morsomt en kveld eller to.