Logg inn

Studietur til New York

PL-studio til NBC Sports
PL-studio til NBC Sports
  • PL-studio til NBC Sports
  • Deskstudio/news til CNN
  • Regi PL NBC

Beskriv prosjektet ditt.

Sportsanker Ingrid Halstensen og Tori Pedersen fra TV 2 Sporten reiste til New York for å se hvordan amerikanske programledere jobber, i tillegg til hvordan arbeidsflyten er på desk og i regi. Vi hadde avtaler med CBS News, NBC, NBC Sports og CNN. Målet var å lære og hente inspirasjon fra våre kolleger i USA, som vi kunne ta med oss og videreføre hjemme i Norge.

Hva gjør dette relevant for deg?

Som ankere er vi stadig på leting etter nye måter å utvikle oss på. Vi har gjerne vår faste, godt innarbeidede rutiner som vi kjenner godt. Men vi trenger å utfordre oss selv, både i måten vi tenker og jobber på, for å ta nye steg i studio. USA har en ganske så annerledes tilnærming til hvordan de lager TV, og hvordan ankere jobber. Vi ønsket derfor å dra til New York der flere av de største amerikanske TV-aktørene ligger, for å se og lære.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Det var veldig interessant å se hvordan de lager TV i USA. Den største forskjellen er størrelsen og mange flere ansatte til å gjøre de forskjellige jobbene. Dette fører til at anker har færre oppgaver, og kan konsentrere seg om å være godt forberedt på det som skal presenteres på sending. Ankere får levert både spørsmål til intervjuobjekt, research og ferdige script i prompt. Og har selvsagt egen promt-kjører.

Også interessant å se hvordan ankerne har en annen «status» i USA enn det vi er vant til her hjemme i Norge. For eksempel i CNN bygges alle sendingene rundt ankerne. Det er ikke 21-nyhetene som på TV 2, men Nyhetene MED xx som er det viktigste. Alle ankere har en meget tydelig profil som dyrkes og fremheves i langt større grad enn det vi ser her hjemme. Navnet betyr rett og slett utrolig mye i USA, noe som også ble eksemplifisert hvor hen vi gikk i CNN bygget; bilder av ankerne henger overalt, og ankerne har også sine egne kontorer, langt vekke fra resten av desken. Gøy å se, men her merker vi at vi er langt mer glad i måten vi gjør det her hjemme; vi er en del av et lag, som drar lasset sammen, og der alle er like viktige for produktet, selv om vi er ansiktet utad.

Vi var hos NBC Sports i Stamford for å se hvordan de jobber med Premier League. Der så vi builp-up til kamp, pause og post-match. De har mye større budsjett enn det vi har, med dobbelt så mange på jobb i regi. Det var interessant å se hvordan de jobber, samtidig syns vi det ble for mye reklame før og etter kamp – og derfor en svakere faglig presentasjon. Vi savnet også mer interaksjon med mellom anker og ekspertene, det ble veldig mye monolog fra hver enkelt, og lite dynamikk og samspill i studio. Alt i alt gikk vi egentlig derfra med et inntrykk av at vi har et veldig godt PL-produkt her hjemme som vi kan være stolte av. Og det er jo noe å ta med seg det også.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Det viktigste er å få hjelp fra folk som har gode kontakter. Det føltes umulig å få kontakt/ komme inn hos noen uten en kontakt med vei inn. Vi prøvde lenge å komme inn hos ESPN i Bristol, men her fikk vi ikke napp (selv med kontakter inn). I stedet fikk vi på kort varsel til en avtale med CNN.