Logg inn

Travelling Classroom

Hostellet i Panama City
Hostellet i Panama City
  • Hostellet i Panama City
  • Utendørs klasserom
  • Nydelige Franklin Island i San Blas
  • Losji på stranden i San Blas
  • Badeplassen i Boquete
  • Matlagingskurs hos lokale i Boquete hvor vi fikk testet ut nyervervede spanskkunnskaper
  • Playa Estrella i Bocas del Toro
  • Kurset ble avsluttet i regskogslandsbyen Turrialba.

Beskriv prosjektet ditt.

Jeg var på et fire ukers spanskkurs i Panama og Costa Rica. Travelling Classroom ble arrangert av et selskap som har spanskskoler og hosteller på flere steder i Panama og Costa Rica. Turen var delt opp i én uker på fire forskjellige steder. Tanken er at man skal se forskjellige sider av området samtidig som man lærer seg spansk. Selve undervisningen foregikk i utendørs klasserom på hostellene. Den første dagen tok vi en prøve for at læreren skulle kunne tilpasse undervisningen etter studentenes nivå. Vi hadde seks timer undervisning mandag til fredag. De fire første timene var klassisk tavleundervisning. De to siste timene etter lunsj var uformelle og dialogpregede. I disse timene lå fokus mer på praktisering og flyt enn på grammatikk. I tillegg hadde vi lekser hver dag som kunne være alt fra å skrive dagbok til å pugge bøyningsregler. Den første uka tilbragte vi i Panama City. Hovedstaden i Panama ligger på stillehavskysten, og storbyområdet huser rundt en million av landets 3,6 millioner innbyggere. I helgen reiste vi ut til San Blas-øyene som ligger i det karibiske hav. Den andre uka reiste vi inn i landet til Boquete. Dette er en landsby i høylandsområdet Chiriquí med vulkaner og annen flott natur. Den tredje uka reiste vi nordover til den karibiske kystprovinsen Bocas del Toro. Colon var stappfull av backpackere og mer turistifisert enn de andre stedene vi var, men hadde likevel sin egen sjarm. Den siste uka krysset vi grensen i nord og avsluttet kurset i regnskogsområdet Turrialba i Costa Rica.

Hva gjør dette relevant for deg?

Spansk er et verdensspråk. Jeg jobber ofte på produksjoner i utlandet og i tillegg til engelsk, vil spansk være et nyttig verktøy for å kommunisere bedre med menneskene man møter underveis. Dette kan dreie seg om alt fra utveksling av nyhetstips og videomateriale med bransjefolk til noe så enkelt som veidireksjoner fra de lokale. Jeg jobber med internasjonale sportsarrangementer både i utlandet og hjemme på Marienlyst. I jobben som redigerer støter jeg på opptak og livefeeder med intervjuobjekter som prater spansk. Spanskkunnskap vil i slike situasjoner være noe som gjør at jeg kan jobbe raskere og mer selvstendig.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Generelt er jeg veldig fornøyd med opplegget. God undervisning blandet med spennende opplevelser i varierte omgivelser la grunnlaget for en lærerik og interessant tur. Kurset går månedlig, og gruppa man reiser sammen med består vanligvis av rundt ti studenter samt en costaricansk lærer som også fungerer som reiseleder. Læreren, Ronny, har en mastergrad i språk og litteratur, og har tidligere jobbet ved en vanlig skole. Han var svært profesjonell og dyktig i sitt yrke, og veldig trivelig både i og utenfor klasserommet. Jeg var heldig ettersom det kun var én annen person som hadde meldt seg på opplegget. Dette betydde at det ble mye tettere oppfølging under undervisningen. Både Ronny og min sveitsiske medstudent var omtrentlig på samme alder som meg, så kjemien i gruppa var veldig god. Etter en stund føltes det som tre kamerater på tur.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Jeg har inntrykk av at gjennomsnittsalderen til studentene vanligvis er ganske lav (begynnelsen av 20-årene), så det kan være greit å ha i bakhodet. Standarden er backpackerpreget, og det blir lagt opp til en del lett fysisk aktivitet (hiking, ziplining, rafting og lignende).

Studiested: https://spanishatlocations.com/packages/travelling-classroom/