Logg inn

Dramaturgi innen spillefilm og dokumentarfilm

Beskriv prosjektet ditt.

Jeg har tatt et kurs med Robert McKee i New York og et videregående kurs med en dokumentarfilmskaper som også er professor i manusskriving på New School i New York. McKee er en legendarisk kursleder innen historiefortelling. Han beskriver en struktur modell for velfungerende manus og forklarer ved bruk av mange kjente filmscener. Jeg er først og fremst interessert i å anvende denne strukturen i reportasjer og dokumentarfilmer, så for meg var det nyttig å ta et kurs med Deirdre Fishel i tillegg. Hun er professor i Screenwriting og Script Analysis på New School i NYC og hun er selv dokumentarfilmskaper. Jeg tok privattimer med henne i en uke der vi sammen analyserte strukturen i flere filmer og dokumentarfilmer. Jeg fikk også i oppgave å utforme en struktur til en egen film.

Hva gjør dette relevant for deg?

Som programleder i Brennpunkt er jeg involvert i redigeringen av alle filmene vi lager og jeg skal også selv lage egne filmer. Vi kan alle uttale oss om hva vi liker og ikke liker. Men det blir så altfor lett personlig synsing uten faglige begrep og begrunnelser. Det jeg ønsker er å få redskap og begrep til å tydelig analysere hvorfor vi lever oss inn i noen scener og filmer mer enn andre. Jeg ønsker å bruke det jeg lærer til å skape en felles forståelse innad i redaksjonen om hva vi liker og hvorfor. Men først og fremst så ønsker jeg å hente inspirasjon slik at jeg selv kan strekke meg.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Dette har vært enormt nyttig og inspirerende. McKee kurset ga meg mange aha opplevelser og et viktig grunnlag med konkrete begrep om tre akt strukturen. Men hans kurs er kompakt og intenst og veldig rettet mot spillefilm og det er en del gamle referanser. Det var derfor nyttig å utforske filmstruktur sammen med en dokumentarfilmskaper, Deirdre Fishel. Da fikk jeg anledning til virkelig å gå i dybden slik at jeg fikk en virkelig god forståelse av tre akt strukturen. Jeg fikk i oppgave å utarbeide en struktur til en egen spillefilm, med tre akter, vendepunkter, midtpunkt, klimaks og hovedplots og subplots. Så analyserte vi en rekke dokumentarfilmer sammen for å se hvordan man kan bruke en slik struktur innen dokumentarfilm.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Kjøp boka til McKee før kurset. Han foreleser nesten ordrett fra boka så da trenger du ikke ta så mange notater. Og snakk med folk rundt deg. Det er en drøss med morsomme kontakter i den stappfulle salen.