Logg inn

Konstruktiv journalistikk i Danmark, 12. - 14. november 2019

Undervisning med Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute i Århus
Undervisning med Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute i Århus
  • Undervisning med Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute i Århus
  • Inngangen til Constructive Institute ved Universitetet i Århus
  • De tre søylene i konstruktiv journalistikk
  • Gerd Maria May, foreleser i konstruktiv journalistikk
  • Morgensang med Orla
  • Den tradisjonelle nyhetsstrategien
  • Konstruktiv journalistikk bygger på nyhetsjournalistikk og undersøkende journalistikk

Beskriv prosjektet ditt.

Jeg reiste til Danmark for å lære mer om konstruktiv journalistikk fordi jeg ville bygge videre på min bakgrunn som nyhetsjournalist og undersøkende journalist. Jeg opplever at journalistikken ofte kommer til kort slik vi praktiserer den. Jeg ønsker å bidra til å gi leserne håp og bygge opp det norske samfunnet gjennom det jeg skriver, og det hadde jeg tro på at jeg kunne lære gjennom et kurs i konstruktiv journalistikk.

Hva gjør dette relevant for deg?

Kurset var innholdsrikt og praktisk. Vi ble bedt om å ta med oss en idé til en artikkel som vi ville skrive etter vi kom hjem. Dette jobbet vi med underveis. I tillegg satt vi ofte sammen to og to og fikk kastet ball med hverandre. Det var verdifullt.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Jeg var svært godt forberedt da jeg kom på kurs. Vigdis Holmaas har nettopp gitt ut boken «Konstruktiv journalistikk» i Norge, og den leste jeg før jeg kom til Danmark. Noe av det beste med kurset var å lære om hvordan avisredaksjoner rundt omkring i verden praktiserer konstruktiv journalistikk. Det var svært inspirerende! The Boston Globe har «Things that work» The Philadelphia Citizen har «Ideas we should steal» New York Times har «People fixing the world» BBC har «My perfect country», osv. Foreleseren vår, Gerd Maria May, fortalte om et stort og langvarig prosjekt i Middelfart (Danmark) der lokalavisen, politikere, ungdom og andre gikk sammen for å løse utfordringer. Det var også spennende å høre om. Det som trakk ned var et foredrag om positiv psykologi som virket noe useriøst på meg. Vi var en fin gruppe på 12 journalister som kommuniserte mye med hverandre og foreleserne. Jeg likte godt at vi hadde morgensang. Det skapte god stemning! I løpet av dagen fikk vi servert frukt, kaffe og dansk bakverk. Vi fikk også en god lunsj på universitetsområdet og vi var ute og spiste sammen en av kveldene og fikk anledning til å bli bedre kjent på den måten.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Det aller viktigste er å vurdere hvor godt en forstår dansk. Jeg brukte mye energi på å få med meg det som ble sagt. Når power point ble brukt, var det som regel enklere, men flere av foredragsholderne snakket bare, og det var krevende for min del. Det er litt paradoksalt å tenke på at hvis kurset hadde vært på engelsk ville jeg ha forstått alt. Jeg vil likevel presisere at dette er individuelt. Å lese om temaet på forhånd, slik jeg gjorde, er et godt tips.

Studiested: https://constructiveinstitute.org/