Logg inn

Digital kompetanseheving

Foreleser Jakob Thyness på første samling – som ble den eneste fysiske samlingen.
Foreleser Jakob Thyness på første samling – som ble den eneste fysiske samlingen.
  • Foreleser Jakob Thyness på første samling – som ble den eneste fysiske samlingen.
  • Effektiv markedsføring med Facebook.
  • Provisorisk hjemmekontor, der resten av undervisningen fant sted. Ofte i opptak på kveldstid etter full jobb.
  • Nina Furu oppe i høyre hjørne – webinar i gang.

Beskriv prosjektet ditt.

Jeg ønsket å øke min digitale kompetanse for å styrke jobbmulighetene mine i fremtiden. Jeg har ingen formell kompetanse på området, selv om jeg har stor personlig interesse for feltet. Jeg meldte meg derfor – som privatperson – på følgende kurs hos Webgruppen ved siden av full jobb: * Nettredaktørkurs (5 dagskurs over 5 uker) * Strategi for sosiale medier (1-dagskurs) * Effektiv markedsføring med Facebook (1-dagskurs) * Bli din egen videoprodusent (1-dagskurs)

Hva gjør dette relevant for deg?

Jeg har de siste ni årene jobbet som printjournalist i magasinet Tara, og har følt meg akterutseilt med tanke på formell digital kompetanse som kan styrke mine muligheter på jobbmarkedet den dagen det blir aktuelt. Det var på tide å ta et digitalt steg inn i fremtiden.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Det begynte veldig bra. Vi startet med Nettredaktørskolen, og hadde første samling i de fysiske lokalene til Webgruppen i Oslo 4. mars. Masse hyggelige kolleger, god undervisning, interessante temaer og nyttig nettverking. Så kom koronaen og nedstengningen av landet, og alle de øvrige samlingene og kursene ble fra da av arrangert som webinar. Det har nok gjort at utbyttet har vært mindre enn forventet for min del. Min plan var at jeg skulle «jobbe inn» den ene kursdag i uken de 8 ukene kursene varte. Med provisorisk hjemmekontor ble det ikke mulig å jobbe inn kursdagene, så jeg måtte sjonglere jobb og webinar parallelt, noe som gjorde at jeg i de fleste tilfeller bare så webinaret (eller deler av det) i opptak på kveldstid etter full jobbdag når jeg allerede var sliten. Det var ikke optimal for læringen. I tillegg førte stresset som koronaen skapte sammen med ny arbeidssituasjon, til betydelig dårligere konsentrasjonsevne og en «slitenhet» jeg sjelden har opplevd. Det forringet også opplevelsen at det var mye vanskeligere å stille spørsmål under et webinar enn i en klasseromsituasjon. Men kursene var veldig interessante og lærdommen forhåpentligvis nyttig for meg i fremtiden. Jeg tror likevel at jeg i et «normalt år» ville fått mer ut av kurspakken.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Er man strukturert og komfortabel med skjermundervisning, er nok ikke webinar-undervisning noe problem, men personlig ville jeg nok ventet til det igjen ble tillatt med fysiske kurs, da utbyttet trolig blir bedre av det.

Studiested: https://www.webgruppen.no/