Logg inn

Fransk språk og samfunn i Nice i 2014

Beskriv prosjektet ditt.

Høsten 2014 hadde jeg et fire uker langt opphold (13/9-11/10) som elev ved språkskolen Idiom i Nice. Hensikten var å friske opp gamle franskkunnskaper og fylle på med nye, slik at jeg i større grad kan følge med i nyhetsdekningen i franske medier. Kurset var et individuelt opplegg, der jeg selv hadde valgt ut en passelig daglig dose undervisning basert på skolens kursmeny. Idiom er en forholdsvis liten språkskole som holder til midt i sentrum av Nice, i et staselig bygg fra omkring forrige århundreskifte. Da bygget var nytt huset det et av byens den gang finere hoteller. Skolen har til enhver tid rundt 50 elever. Hver mandag kommer nye, og hver fredag er det noen som slutter. Kursopphold på to-tre uker syntes å være det normale. På en av mine grupper var det en person, en ungarer bosatt i Sveits, som skulle gå der i hele tre måneder for å perfeksjonere seg. Det var det lengste oppholdet jeg registrerte. Deltakerne kom fra en rekke europeiske land, med en klar hovedvekt fra den tysktalende delen av Sveits. Bortsett fra den siste uken, da det kom en finsk deltaker, var jeg den eneste eleven fra et nordisk land. Undervisningen foregår i dobbelttimer og begynner klokken 8 om morgenen. Mønsteret er alltid det samme: første dobbelttime er vokabular, andre dobbelttime grammatikk og den tredje kommunikasjon, frem til klokken 13. Etter lunsj er det mulighet for private leksjoner med egen lærer eller man kan delta på ulike arrangementer som skolen setter opp, eksempelvis museumsbesøk, rundtur i gamlebyen, kulinarisk guiding, tur til middelalderbyen Eze eller Monaco. Skolen formidler rom hos familier som tilbyr halvpensjon i gangavstand fra skolen. Nice har også et mangfoldig hotelltilbud og på nettet finnes et variert utvalg av leiligheter til leie. Selv fant jeg en leilighet på Finn.no som jeg var godt fornøyd med. Den lå i området Baumettes, en drøy halvtimes spasertur fra skolen.

Hva gjør dette relevant for deg?

De siste åtte-ti årene har jeg vekslet mellom å dekke områdene økonomi, politikk og utenriks. Utenfor Norge greier man seg i journalistisk sammenheng langt på engelsk, men for å følge med i den franskspråklige delen av Europa er det uvurderlig også å kunne ta seg frem på fransk. Jeg har i flere år abonnert på den franske avisen Le Figaros daglige nyhetsbrev "La lettre d’info du Figaro", som gir en løpende oversikt over viktige begivenheter. Jeg prøver også å følge med jevnlig i andre franske aviser og tidsskrifter og enkelte tv-nyhetssendinger, og jeg merker at Nice-kurset har gjort forståelsen mye lettere.

Hva syns du om prosjektet/kurset? Pluss og minus.

Jeg er svært fornøyd med høstens kurs og er glad for at STUP-stipendet ga meg denne muligheten. Undervisningen ved Idiom foregår i svært små klasser. I mitt tilfelle varierte det fra tre til syv elever, og det sier seg selv at det da blir en tett dialog mellom lærer og elev. Vi ble testet ved ankomsten, for å bli plassert sammen med andre på omtrent samme nivå. Skolen følger den felles europeiske inndelingen, og jeg ble definert til å være på nivå B. Min erfaring er at det fungerte godt. Alt foregikk på fransk. Med omtrent samme nivå, kunne alle følge med hele tiden og stort sett var det en god dialog i gruppene/klassene. I løpet av de fire ukene fulgte jeg i hovedsak to dobbelttimer hver formiddag, noen ganger tre dobbelttimer. I tillegg hadde jeg enkelte økter privatlærer etter lunsj. Denne en til en-undervisningen kunne være ganske intens, men samtidig også svært effektiv. Andre ettermiddager deltok jeg på samlinger og utflukter arrangert av skolen. I gjennomsnitt vil jeg anslå at jeg brukte en god time hver dag på lekser og øvingsoppgaver som vi fikk utdelt. For meg var det omfanget jeg hadde valgt fra kursmenyen en passe dosering. Jeg tror ikke jeg ville hatt utbytte av å ta enda flere undervisningstimer. Mitt hovedinntrykk er at lærerne ved skolen er både dyktige og engasjerte. All kommunikasjon foregår som nevnt på fransk, og lærerne passet ganske godt på at alle fikk med seg det som ble gjennomgått. Lærerne er lingvister, og det meste handler om språklige ferdigheter. Jeg kunne nok foretrukket noe mer vekt på fransk samfunn og kultur. Men i dialogen i gruppene kom vi ofte inn på ulike forhold i det franske samfunnet, ofte satt i kontrast til eller sammenlignet med forhold i de ulike landene som deltakerne kom fra. Skolen hadde hyggelige lokaler og rom med god takhøyde. Men på fine dager, som det kan være mange av i Nice, ville det gjort seg med air condition. Nå ble det til tider litt i varmeste laget.

Nyttige tips for andre som vurderer noe liknende?

Paris, Nice og en rekke andre franske byer har skoler som tilbyr franskopplæring for utlendinger. Et individuelt opplegg på en slik skole kan være intenst. Men samtidig er det svært effektivt. Jeg har tidligere gått på kollektivt språkkurs med norske deltakere, og da ble det stort sett norsk prat utenom selve skoletimene. Å bo et stykke fra skolen i et typisk fransk miljø opplevde jeg som gunstig. Du kommer i kontakt med fransk dagligliv, på kafeer, butikker osv og kan treffe folk der de bor. Jeg gikk for eksempel nesten daglig gjennom hagen til Musée des Beaux-Arts de Nice, og kom flere ganger i samtaler med godt voksne folk i nabolaget som brukte hagen til sin ettermiddagstur. Har du tilstrekkelige forkunnskaper, vil jeg anbefale et individuelt opplegg. Det kan være lurt å bruke litt tid på å finne den rette skolen som du tror passer for deg, gjerne sjekke hva tidligere deltakere sier. Velger du en by av en viss størrelse, som Nice, har du også et variert kulturtilbud du kan benytte deg av i fritiden.

Studiested: http://www.idiom.fr/